بررسی تکنیک قالب زنی در تولید کمپوست قارچ دکمه ای

قالب زنی کمپوست یکی از مهمترین اقدامات در این شیوه تولید کمپوست است ، عملیات قالب زنی روی کمپوست ، گنبدی شکل است که به آن فلیپ می گویند . قالب زنی کمپوست باعث ایجاد نظم و ترتیب در عمل آوری کمپوست شده ، سرعت پیشرفت کار را تو به علت سریع نموده ، وبه علت فشردگی کمپوست ، دما سریعا” افزایش یافته ، به صورتیکه زودتر ار حالت دپو گاها” به 80-70 درجه سانتیگراد  در مرکز قالب رسیده  و قبل از بی هوازی شدن  مرکز توده ، قالب  را مجددا” زیرو رو نموده  و عمل سنگ گچ زنی  به میزان نیاز انجام می گیرد و کمپوست وارد قالب دوم شده  تا عمل هوادهی و یکنواختی بافت کمپوست  به صورت کامل انجام گیرد.

عرض و ارتفاع قالب ها بین 2-1.5 متر و هر قالب نسبت به قالب قبلی حدودا” 20-10 سانتیمتر از نظر عرض کاهش پیدا می کندتا در صورت فشردگی قالب های بعدی ، اکسیژن به راحتی  داخل توده کمپوست نفوذ پیدا کند .

با برش عرضی قالب کمپوست معمولا” چهار ناحیه قابل شناسایی است . ناحیه یک معروف به  لایه خارجی بوده  و به نام لایه سرد نیز شناخته می شود. ناحیه دوم   به ناحیه میانی معروف بوده  و بیشتر قارچ های گرمادوست  در این ناحیه قراردارند .  ناحیه سوم که معروف به مغز کمپوست بوده ، رنگ آن تیره است. ناحیه چهارم  به ناحیه مرکزی معروف بوده و PH آن اسیدی است . جهت ساخت کمپوست در روز اول عمل آبگیری و مخلوط نمودن کلش خیس خورده  با کود مرغی و ایجاد دپو انجام می گیرد. و این عمل تا روز  سوم  و چهارم ادامه پیدا کرده و روز چهارم کمپوست زیرورو می شود . در صورت نیاز ، دپو زده و یا باعمل قالب زنی را شروع می کنیم.

 

 

 

معمولا” دومین قالب زنی در روش طولانی مدت 8 روز به طول می انجامد. این عمل تا روز 7 الی 8 ادامه پیدا نموده و در  روز 8 قالب های قبلی را زیرورو  کرده و حین نفوذ هوا داخل قالب  و یکنواخت شدن بافت کمپوست ، قالب بعدی را ایجاد می کنیم . این قالب تا روز 11 الی 12 ثابت باقیمانده  و روز 12 سومین قالب را ایجاد می کنیم  و قبل از قالب سوم عمل سنگ گچ زنی را انجام داده  و روز شانزدهم در صورت نیاز قالب بعدی  را تکرار می کنیم  استفاده از ملاس ، طی فاز 1 ، در فصول سرد باعث تسریع  کار سوخت و ساز  در توده کمپوست  قارچ خواهد شد.

روز 20 آخرین مرحله زیرو رو کردن کمپوست و فاز 1 تولید کمپوست قارچ در روش قالب زنی و بعد از آن ورورد کمپوست داخل تونل پاستوریزه است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *