تاثیرکارخانه های تولید کمپوست قارچ بر محیط زیست (بو و بخار آمونیاک)

در طی دهه های گذشته بسیاری از تولید کنندگان کمپوست و پرورش دهندگان قارچ با فشار فزاینده ای مربوط به مسائل زیست محیطی  روبه رو بوده اندکه این موارد از اعلام نارضایتی همسایگان،فشار گروه های دوستدار محیط زیست تا مسائل قانونی را در بر می گرفته است . به همین دلیل تولید کمپوست دیر یا زود باید سیستم های خود را طوری تنظیم نمایندکه میزان تولید بو و بخار آمونیاک کاهش یابد ، سرو صدا کم باشد و استفاده از اب  نیز بصورت بهینه صورت گیرد.به همین دلیل امروزه استفاده از دستگاهها و ابزاری که منطبق با شرایط محیط زیست محیطی می باشد تا حدی می تواند سبب باقی ماندن  این گروه  از تولید کنندگان در زمینه پرورش قارچ باشد.

آب: مصرف آب تا حد زیادی بستگی  به نوع سیستم ها و مکانیسم های مورد استفاده دارد و در چگونگی نصب و راه اندازی واحد پرورش قارچ  نیر باید مد نظر قرارگیرد . در هنگام اجرای  یک واحد تونلی کمپوست سازی  به دلیل استفاده  زیاد از آب این موضوع اهمیت بیشتری یافته است و حتما” باید مورد بررسی قرار گیرد. استفاده از آب تمیز ، متوسط  یا کثیف  در مراحل اولیه در اغلب موارد نقش مهمی در مراحل تهیه کمپوست دارد و بررسی چگونگی آبی که در اختیار دارید اهمیت زیادی دارد. این مسئله در قسمت هایی که آب از ذوب شدن برفها و یا باران های شدید تهیه می گردد اهمیت این موضوع را می توان کاملا” مد نظر گرفت و متوجه شد. در این مناطق حتما باید مخازنی ایجاد شود که پس از ورود آب و ایجاد سکون ، املاح و بقایای آنها ته نشین و جمع آوری شده و سپس مورد استفاده قرار گیردو این خود مستلزم صرف هزینه می باشدو به همین دلیل در صورتی که تولید کنندگان کمپوست بتوانند با ایجاد امکاناتی آب مصرف شده خود را پالایش کرده و دوباره مورد استفاده قراردهند تا حد زیادی از هزینه های خود خواهند کاست و علاوه بر این  رعایت مورد ذکر شده از لحاظ زیست محیطی نیز بسیار پسندیده و قابل قبول است .

همچنین باید توجه داشت که آب یکی از عناصر بسیار مهم در تمام مراحل کمپوست سازی است .هرچند متخصصین در حال تحقیق برروی عوامل موثر در تولید کمپوست بهتر هستنداما این نکته کاملا” مشخص شده است که استفاده از آب سالم و پاکیزه سبب تولید کمپوست بسیار بهتر و مرغوب تری می گردد. با افزایش مواد آلی در آب و بالا رفتن دما ، حرکت آب و تهویه مناسب بهتر صورت می گیردو این عوامل جهت حفظ جمعیت جانوری و ارگانیسم های گیاهی موجود در آب بسیار مهم بوده و سبب کاهش ایجاد بو می گردد.

سرو صدا: آلودگی صوتی یکی از مسایل و مشکلات مهم در مناطق پر جمعیت می باشد و عمده راه حل ها نیز به استفاده از انتخاب مواد و مصالح مناسب در ساخت و سازها مربوط می شود.امروزه لزوم اجرای  یکسری از این اصول در نواحی صنعتی نیز اجباری شده است و در این حالت  باید توجه داشت که صنایع تولید و پرورش قارچ نیز از این قوانین مستثنی نمی باشند. ودر صورت عدم رعایت این نکات ، در آینده ای نه چندان دور مجبور به سرمایه گذاری هزینه های به مراتب بیشتری خواهید شد.

بخار آمونیاک و بو : کنترل بخار آمونیاک وبوی تولید شده در مراحل کمپوست سازی اغلب موضوع بسیار مهم و مشکل ساز برای بسیاری از تولید کنندگان کمپوست می باشد. البته باید گفت که هر چند بیشترین فشار زیست محیطی مربوط به تاسیسات فاز1 کمپوست سازی می باشد اما در فاز 2 و حتی در سالن های پرورش نیز مشکل ایجاد بو و تولید بخار آمونیاک هر چند به میزان کمتر وجود دارد. در واحد هایی که تولید کمپوست و هم کار پرورش و کشت قارچ را انجام می دهند احساس منفی ناشی از بو در بین همسایه ها فقط منحصر به مرحله کمپوست سازی نمی باشدوباید شرایط به صورتی تغییر یابد که بوی مربوط  به کودهای مرغی، اب حاصل از کمپوست سازی و نیز کمپوست های استفاده شده (تفاله های کمپوست) نیز کنترل می گردد.

مهمترین نکته در هنگام حل مشکل بو این است که با توجه به منبع تولیدکننده بو و اولویت آنها عمل شود. معمولا” مواد الی غیر هوازی عمده ترین عوامل تولید بو هستند و با ایجاد سیستم تهویه می توان مکانیسم غیر هوازی را به هوازی تبدیل کردو هرچند که با تغییر مکانیسم  غیر هوازی نیز بو تولید می شود اما شدت بوی تولید شده در مکانیسم هوازی به مراتب کمتر از شدت و مقدار بوی تولید شده  در مکانیسم غیر هوازی می باشد.

علاوه براین میزان ذخیره مواد اولیه خام مانند کودهای مرغی وآب باید به حداقل برسد زیرا با کاهش حجم این مواد میزان بوی تولید شده نیز کاهش می یابد.

در مواردی که این اقدامات کارساز و کافی نمی باشد باید از ابزار های مختلف تصفیه که برای کنترل بو و بخار آمونیاک ساخته و ارائه شده اند استفاده می شود. عمده ترین وسایل و ابزارهایی که جهت این کار ارائه شده اند شامل تجهیزات و اقدامات زیر می باشد:

1- استفاده از بیوفیلتر

2-اسیدشویی

3-آب شویی

4- استفاده از فیلتر کاه

5-استفاده از دودکش

که هریک از این موارد را به صورت مفصل در مقالات قبلی بازگو کرده ایم.

امروزه که آلودگی هوا و محیط زیست رو به افزایش است و این آلودگی ها به ضرر خود مردم جامعه می باشد . هر یک از ما در کاهش این آلودگی ها نقش مهمی داریم . اگر قصد تولید قارچ را دارید سعی کنید که به موارد گفته شده عمل کنید. و از تجهیزات پرورش قارچ خوب استفاده نمایید. البته تولید قارچ به صورت خانگی و در مقدار کم این آلودگی ها را به وجود نمی آورد. ولی اگر قصد تولید در کارگاه های بزرگ دارید اول از همه کارگاه را تا حد امکان از شهر دور کنید و سپس مراحل کار گفته شده در بالا را رعایت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *