تولید اسپان قارچ دکمه ای

اسپان :

تولید اسپان (بذر قارچ)شامل قراردادن میسیلیوم های قارچ مورد نظر در محیط های کشت استریل و مناسب و تحت شرایط ضد عفونی شده می باشد. شروع کشت استریل و مناسب و تحت شرایط ضدعفونی می یاشد.شروع کشت را می توان با استفاده از یک کلاهک قارچ تازه و سالم و یا نمونه آزمایشگاهی انجام داد و سپس از این کشت ، کشتهای ثانویه زیادی در محیط کشت اگار انجام خواهد شد. این کشت ها را باید در ظروف بزرگتر تلقیح ( مانند بطری ها ) و از طریق انتقال اسپان انجام داد و بعدا” از این بطری ها جهت تلقیح بستر نهایی اسپان استفاده می گردد.

تولید بذر قارچ:

همانطور که در مقالات قبلی بیان شد تولید بذر قارچ معمولا با استفاده از گندم و غلات صورت میگیرد که روش تهیه و مراحل کار به صورت کامل توضیح داده شده است . علاوه بر تولید بذر تجهیزات پرورش قارچ در تولید آن نقش بسزایی دارند.شاید با خواندن این مطالب تولید و تهیه بذر و اسپان قارچ کار ساده ای به نظر رسد ولی در عمل باید گفت که تولید اسپان کار چندان ساده ای نیست زیرا ابتدا باید نژادهای مناسب رشد یافته و مورد ازمایش قرار گیرند که این امر خود به تنهابی چند سال به طول می انجامد .سپس باید این مواد را تحت شرایط دقیق و مشخص نگهداری نمود تا تخریب یا تجزیه نشوند . علاوه براین اتاق با بخش تولید نیز باید با دقت و وسواس زیادی از لحاظ بهداشتی مورد مراقبت قرار گیرند تا از ورود هرگونه آلودگی جلوگیری شود.هنگامی که میسیلیوم کلونیزه شدوتا حدی تکثیر شدباید نگهداری و انتقال ان به بستر نهایی تحت شرایط سرد صورت گیرد .و در صورت امکان خرید اسپان های با کیفیت از نژادهای مورد نظر با قیمت مناسب بهتر است که بر روی فرایند تولید و پرورش قارچ تمرکز نمائید. زیرا خود این مراحل پرورش قارچ کار مشکلی است .و هم اینکه تولید بذر قارچ برای تولیدی های کوچک و یا در خانه به صرفه نیست اما برای تولیدی های بزرگ کار مناسبی است و می توان تولید اسپان رادر کارگاه تولید قارچ انجام داد.

البته باید گفت که روش تولید هر بذر متفاوت است مثلا بذر قارچ دکمه ای از صدفی متفاوت است و هر کدارم مراحل خاص خود را دارند.

اگر قصد دارید به تولید اسپان یا بذر قارچ بپردازید میتوانید از مقالات ما بهره بگیرید و از اطلاعات ما استفاده کنید.از اینکه در مقالات با ما همراه بودید سپاسگذاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *