خاک دهی قارچ

چگونه یک خاک دهی صحیح داشته باشیم؟

قسمت اول

خاکدهی قارچ

یکی از مراحل پرورش قارچ دکمه ای، مرحله خاکدهی قارچ دکمه ای است که هر چه این مرحله با دقت و ظرافت خاصی صورت گیرد نتیجه و عملکرد نهایی بهتر خواهد بود. زمانی که از یک کمپوست خاص، دو نفر نتایج متفاوتی می گیرند و این یک سوال ایجاد می کند که چه چیزی باعث تفاوت در نتیجه کار شده است؟

وقتی روند پرورش قارچ این دو شخص با هم مقایسه می شود می بینیم، شخصی که در مرحله خاکدهی دقت بیشتری بکار برده است، نتیجه ی بهتری بدست آورده است.

✔️اهمیت خاکدهی قارچ دکمه ای✔️

ریسه ها در کمپوست رشد می کنند و اصطلاحاً کمپوست را سفید می کنند به صورتی که قطرات طلایی آب را در سطح بستر مشاهده می کنیم، در این حالت، کمپوست آماده خاکدهی می شود؛ و باید ادامه رشد ریسه ها در فضای دیگری به نام خاک پوششی انجام گیرد. در مرحله ریسه دوانی در خاک پوششی، سطح بستر توسط لایه ای از خاک پوشانده می شود.

ویژگی های خاک پوششی قارچ
1- بافت مطلوب خاک پوششی
2- پاستوریزه بودن خاک پوششی

خاکی که برای این مرحله استفاده می شود باید به شکل صحیحی پاستوریزه شود.

3- عمق و ضخامت مطلوب خاک در سطح بستر

عمق و ضخامتی که خاک در آن قرار می گیرد باید مطلوب باشد و در تمامی سطح بستر این ضخامت و عمق رعایت شود. عمق خاکدهی باید از همان ابتدا به دقت انتخاب شود و در تمامی بستر نیز رعایت شود تا در مراحل فلش ها و برداشت مشکلی ایجاد نشود.

 

خاک پوششی قارچ

جهت ایجاد یکنواختی در قطر خاکدهی باید دو نکته رعایت شود:
1-ساختار قفسه بندی مناسب

ساختار قفسه بندی کف سالن پرورش به نحوی انجام گیرد که بلوک های کمپوست  قارچ دکمه ای به طرف وسط از عرض قفسه بندی شیب نداشته باشند و به اصطلاح آویزان نباشند. عدم رعایت این نکته باعث می شود قطر خاکدهی در وسط زیاد و در کناره ها کم باشد.

بنابراین پیشنهاد می شود کف قفسه ها بجای استفاده از تسمه و یا طناب از سیم گالوانیزه به قطر 2/5 استفاده شود. که معمولاً در خلاف جهت هم پیچانده می شود و اگر از لوله های گالوانیزه در فاصله های یک متری در طول قفسه جوشکاری شود، تا سال های سال دوام خواهد داشت و همچنین کف قفسه بندی همیشه صاف باشد و به دنبال آن کمپوستی که روی آن قرار می گیرد براحتی تخته کوبی می شود.

2- تخته کوبی و بسترسازی مناسب

معمولاً روز ورود کمپوست به سالن یا روز بعد از آن، پلاستیک های بلوک های کمپوست بریده می شود و بستر سازی می کنند و کلیه سطوح کمپوست را با یکدیگر یکنواخت می کنند. فرقی ندارد از چه روشی استفاده می شود مهم این است که بسترسازی به نحو صحیح انجام گیرد. در نهایت قبل از خاکدهی باید یک بستر صاف و تخته ای ایجاد کرده باشید تا بتوانید یک خاکدهی خوبی هم انجام دهید.

خاکدهی با ضخامت نامناسب و غیر یکنواخت، باعث می شود قسمت هایی از خاک پوششی قارچ  که قطر کمتری دارد مانند کناره ها؛ سریعتر سفید کنند و در قسمت های ضخیم تر دیرتر سفید شود و نتیجه آن در زمان هوادهی نمیتوان تصمیم درستی برای انجام هوادهی گرفت. زیرا قسمت هایی که خاک کمتری داشته ریسه ها سریع تر به سطح خاک می رسند و تحت شرایط محیطی سالن، ریسه ها بیش از حد ضخیم می شوند و ممکن است نتوانند وارد فاز زایشی شوند.

توجه به همه این نکات ساده به نظر می رسند ولی تاثیر بالایی در عملکرد دارند زیرا خاک باید بتواند تا پایان فلش سوم بافت خود را جهت باردهی حفظ کند. یک خاکدهی نامناسب می تواند در عدد عملکرد و میزان برداشت از سطح تاثیر بگذارد زیرا میزان برداشت از خاک انجام می گیرد و خاک باید تا پایان فلش ها بازدهی مطلوب داشته باشد.

چگونه یک خاک دهی صحیح داشته باشیم؟
2️⃣بخش دوم

خاکدهی قارچ دکمه ای

بافت خاک پوششی قارچ دکمه ای  یکی از مباحث بسیار مهم در انتخاب خاک پوششی و یک خاکدهی صحیح و مطلوب است. وقتی می گوییم خاک پوششی باید بافت داشته باشد؛ یعنی خاک باید دانه بندی مناسب داشته باشد و زمانی که بر سطح بستر پهن می شود، یک حالت پستی و بلندی در سطح خاک دیده شود.

✔️خاک با بافت پوششی مناسب از چند جهت مهم است:

خاک با دانه بندی مناسب، تا آخر فلش سوم پایه و تکیه گاه مناسبی برای اندام قارچ خوادهد بود. هر چه به بافت خاک اهمیت دهیم و بتوانید در ساخت آن دقت بیشتری داشته باشیم و بافت کلوخه ای در سطح بستر داشته باشیم، در باردهی نهایی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

✔️مزایای ایجاد پستی و بلندی در خاک پوششی قارچ :

1- با ایجاد پستی و بلندی در سطح بستر، تبادلات گازی بهتر انجام می شود؛ زیرا در رشد رویشی و زایشی ریسه ها گازهایی همچون دی اکسید کربن تولید می کنند که باید به بیرون از بستر هدایت شود و تجمع آن در سطح بستر مطلوب نمی باشد.
خلل و فرج های موجود در خاک باعث ایجاد این تبادلات گازی و درنهایت ایجاد یک بستر یکنواخت می شود. بدین معنی که در یک بافت مطلوب خاک، تشکیل پین هدها یکنواخت تر صورت می گیرد.

یکی از دلایلی که قارچ ها در سطح بستر، کپه ای یا خوشه ای می شوند، نداشتن بافت مطلوب خاک پوششی است. معمولاً خاک هایی که بافت خوبی ندارند و روی بستر به صورت تخته ای و صاف قرار می گیرند، پین های زیادی در آن تشکیل می شود که قارچ های نهایی آن خوشه ای و کپه ای می شوند و بدلیل عدم تبادل دی اکسید کربن، میزان این گاز در زیر این قارچ های کپه ای افزایش می یابد و نهایتاً قارچ ها درجه 2 و پشت باز می شوند.

2- بافت کلوخه ای باعث افزایش سطح زیر کشت می شود. به عنوان مثال در حالت بافت خاک پوششی مناسب، سطح تماس 10-20 درصد افزایش می یابد که باعث افزایش عملکرد خواهد شد.

بنابراین برای داشتن یک باردهی خوب، باید خاکی با بافت مطلوب داشته باشیم و پس از خاکدهی سطح بستر صاف و تخته ای نباشد و حالت پستی و بلندی داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *