سیستم تهویه پرفشار در پرورش قارچ

دلیل وجود سیستم تهویه:

هر یک از انواع قارچ ها برای رشد و عملکرد نیاز به یک سری شرایط محیطی و تجهیزات تولید قارچ مناسب دارند.از جمله این شرایط آب و هوای مرطوب و مناسب است که از طریق سیستم تهویه و هواساز پرورش قارچ به دست می آید.

برای تولید قارچ بعضی از سالن ها نیاز به سیستم تهویه پر فشار دارند که روش کار این سیستم به این صورت است که هوا را از دریچه خروجی میگیرد و توسط هیتر و دستگاه خنک کننده هوا ، هوا را به درجه مناسب می رساند.در ادامه اجزای این سیستم تهویه را به طور کامل نام برده ایم و مزایا و معایب ای سیستم را بیان کرده ایم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اجزای سیستم تهویه:

سیستم تهویه پرفشار که در سالن های مدرن و پیشرفته قارچ نصب می شوند دارای قسمت های ذیل می باشد:
1- دریچه ورود هوای تازه
2- کانال ورود هوای تازه
3- کانال چرخش هوا
4- فیلتر هوا
5- واحد خنک کننده هوا
6- هیتر(واحد تولید کننده گرما)
7- رطوبت ساز
8- فن با ظرفیت 4500 مترمکعب در ساعت و فشار 500پاسگال
9- کانال هوای تازه با ابعاد 600 * 500 میلی متر
10- کانال چرخش هوا به ابعاد 600*500 میلی متر
11- کانال اصلی هوا به ابعاد 600*500 میلی متر یا 560*560 میلی متر
12- دریچه مسدود کننده
13- کانال هوا با ابعاد 400*400 یا 300* 500 میلی متر یا لوله pvc با قطر 450 میلی متر
14- دریچه خروجی دارای فیلتر
15- دریچه ای که به صورت خودکار بسته می شود

کانال هوا دارای 32 سوراخ با قطر 55 میلی متر است که هر کدام از سوراخ ها در فواصل 500 میلی متر مستقیما” بطرف پائین ایجاد شده اند.
هوای تازه از طریق دریچه های ورودی هوا به داخل کشیده می شودو سپس بوسیله واحد خنک کننده ، هیتر و رطوبت ساز تحت شرایط پیش آماده شدن قرار می گیرد. هوا پس از این مرحله به داخل اتاق یا سالن پرورش رفته و این امر سبب ایجاد فشار بالا می گردد.
چرخش هوا می تواند همزمان با ورود هوای تازه و با تنظیم دریچه ها (شماره های 2 و3) تنظیم می گردد. در صورتی که دریچه هوای تازه بطور مامل باز باشد دریچه های چرخش هوا بطور کا مل بسته خواهد شد.

مزیای استفاده از سیستم پرفشار :

هوای ورودی قبل از وارد شدن به محیط پرورش با افزودن رطوبت وتغییر دمای ان بصورت متناسب تنظیم می شود و با اختلاط با هوای سرد بیرون با هوای گرم موجود در واحد پرورش مشکلی ایجاد نخواهد کرد زیرا هوای سرد بیرون قبل از آماده شدن و تعدیل دما وارد سالن پروش نخواهد شد(برخلاف سیستم کم فشار تهویه)
مزیت دیگرآن این است که دریچه خروجی هوا می تواند بطور مستقیم به یک کانال جداگانه که بطرف واحد تغییر دمای ورودی متصل است ، وصل شود. مزیت سوم این است که فن ها در بیرون از محوطه و فضای پرورش قراردارند و در نتیجه صدای کمی داخل سالن های پرورش ایجاد می نمایند.

معایب سیستم تهویه پرفشار :

این سیستم نسبتا” گران است که این هزینه هم در زمان نصب و هم در طی استفاده ازآن وجود دارد. تمام هوای وارد شده باید وارد واحد های اختلاط هوا شوند که این امر خود نیاز به فشار بالا دارد دیگر عیب ان این است که سرعت جریان یافتن هوا در داخل سالن زیاد است و بعضی از قارچ ها مثل قارچ صدفی نسبت به سرعت بالای جریان یافتن هوا واکنش منفی نشان می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *