سیستم تهویه کم فشار در پرورش قارچ دکمه ای

اساسا” دو نوع سیستم تهویه در پرورش قارچ دکمه ای وجود دارد. که عبارتند از سیستم های پر فشار و سیستم های کم فشار ، توضیحات ارائه شده برای واحد هاتی استاندارد پرورش قارچ دکمه ای می باشد که اندازه هر سالن در این حالت به 17.75متر طول ، 6 متر عرض و 3.8 متر ارتفاع می باشد و کل مساحت سالن پرورش قارچ حدود 200 متر مربع می باشد.

سیستم های تهویه کم فشار در پرورش قارچ دکمه ای

اجزای زیر در سیستم های تهویه کم فشار وجود دارند:

1- دریچه ورود هوای تازه
2- ابزار هایی که به صورت خودکار دریچه را می بندند
3- تصفیه کننده ذرات معلق در هوا
4- صفحات منحرف کننده وزش هوا(Deflection) که اندازه سوراخ در این صفحات برابر قطر فن می باشد.
5- فن مخلوط کننده به قطر 300 میلی متر که در فشار 120 پاسکال توانایی جابجایی 3000 متر مکعب هوا در ساعت را دارد
6- یکسو کننده ها (rectifier) که از آنها می توان به ساختار لانه زنبوری اشاره کرد.
7- مجاری هوا از جنس pvc با قطر 380 میلی متر ، تعدا سوراخ 35 عدد با قطر 55میلی متر در هر 500 میلی متر ،یک سوراخ 25 میلی متری در هر 1000 میلی متر مستقیما به طرف سقف و دیواره ها ایجاد شده اند.
8- فن های مکنده با ظرفیت 4500 متر مکعب در ساعت در فشار 300 پاسکال
9- وسایل خودکار بسته شدن در یچه
10- خروجی هوا
هوا بوسیله فن های مکنده به داخل واحد پرورش کشیده می شودو سپس های تازه از دریچه ورودی هوا وارد می شود. فن های مخلوط کننده که 500 میلی متر عقب تر از ورودی هوا قرار دارند هوای وارد شده را پخش و منتشر می نمایند.
مزایای استفاده از سیستم های کم فشار: سیستم های تهویه نسبتا” ساده و ارزان هستندواین امکان وجود دارد که جریان هوا و ورود میزان هوای تازه را بصورت مستقل از هم تنظیم نمود.
معایب : هوای تازه وارد شده در داخل سالن پرورش باید کنترل و متناسب به شرایط محیطی داخل سالن صورت گیرد ورود هوای سرد تازه از بیرون می تواند سبب ایجاد مشکلاتی در امر مخلوط کردن و مطبوع نمودن هوا بدلیل سرد بودن هوای ورودی و پائین آمدن آن گردد.
علاوه بر این در صورت استفاده از این سیستم، هوای موجود در فضای سالن با هوای موجود در سالن در سیستم پرفشار تفاوت بیشتری دارد وجود فن ها در داخل سالن پرورش سبب ایجاد صدای زیادی شده ودر هنگام برداشت قارچ باید آن را خاموش کرد که این امر به نوبه خود سبب کاهش کیفیت قارچ های برداشت شده می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *