نکاتی در خصوص طراحی تونل های فاز 2 و 3 در کارخانه تولید کمپوست قارچ

یکی از اجزاء اصلی برای تولید قارچ که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است استفاده از کمپوست قارچ است که هر چند کمپوستی که برای تولید قارچ به کار می رود از کیفیت بالایی برخوردار باشد تبعا نتیجه ایی که از کشت قارچ به دست می آید ، بهتر خواهد بود .امروزه به دلیل متقاضیان زیادی که برای کمپوست قارچ وجود دارد سبب شده است فروش کمپوست قارچ با استقبال خوبی همراه شود .

ما در این مقاله قصد داریم برای شما اطلاعاتی در مورد طراحی تونل های فاز 2 و 3 در کارخانه تولید کمپوست قارچ مطالبی را ارائه دهیم با ما در ادامه ی این مقاله همراه باشید .

 

تونل های فاز 2 و3 در واقع رآکتورهایی زیستی هستند که در داخل آنها می توان کمپوست قارچ  مورد نظر را با اسپان تحت شرایط محیطی مطلبوب مخلوط کرد تا میزان رشد مناسب میسیلیوم ها حاصل گردد زیرا ریسه دوانی مناسب تا حد زیادی سبب رشد بهتر و تولید و بازده بیشتر قارچ می گردد.

برای ریسه دوانی خوب و مطلوب باید شرایط آب و هوایی در تونل مناسب باشد، کمپوست انتخابی باشد.و احتیاط های بهداشتی نیز اعمال شده باشد. درست و صحیح بودن روش تولید در واحد های پرورش قارچ پیشرفته رمز بقاء واحد ها در بازار است و انجام هرگونه اشتباه یا سهل انگاری در ساخت تونل ها می تواند سبب افت کیفیت و کمیت محصول تولیدی گردد. به همین دلیل رعایت اصول بهداشتی مهمترین فاکتور در طراحی و ساخت تونل های فاز 2و3 می باشد.

ابعاد تونل های فاز 2 و 3متفائوت می باشند و بسته به میزان مواد مورد نیاز تعیین می گردند اما معمولا” تونل های فاز 2 و 3 حدود 4 متر عرض داشته و طول آنها از 20 تا 40 متر متغیر می باشد و سقف آنها نیز 4 تا 4.5 متر بالاتر از کف می باشد.نسل های قدیمی اینگونه تونل ها دارای ظرفیت 800کیلوگرم بر متر مربع را داشتند اما تونل های پیشرفته و امروزی دارای ظرفیتی  به میزان 1500کیلوگرم بر مترمربع می باشند که این افزایش توانایی مربوط به وجود استفاده از تکنیک های کنترل شرایط محیطی بهتر باشد . به دلیل از بین رفتن مواد اولیه و کاهش حجم آنها (حدود 40-30% در طی فاز 2 و 15-7% در فاز 3)، می توان مواد خروجی از فاز 2 را به مقدار کمتری از تونل فاز 3 وارد نمود. بدین صورت که مثلا” مواد موجود در سه تونل فاز 2 را می توان در دوتونل فاز 3 جای داد. حداقل تونل های مورد نیاز 4 عدد است بدین صورت که در هر لحظه یک تونل برای فاز 2 و 3 تونل برای فاز 3 مورد نیاز می باشد تا این امکان وجود داشته باشد که بتوان هر 4 تونل را برای هر دو فاز 2 و 3 بصورت چرخشی مورد استفاده قرار داد .

میزان مناسب و چگونگی استفاده از تونل ها براساس مواد موجود، شرایط آب و هوایی محیط بیرون ، نیازهای سازه ای و نیز چگونگی استفاده از مکانیزاسیون مشخص می شود.

فونداسیون ها و کف ها

فونداسیون تونل ها تا حد زیادی به چگونگی قسمت کف تونل ها که قرار است تونل ها بر روی آن ساخته شوند بستگی دارد. و امکانات و نیازهای محلی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

زهکشی در ساخت تونل اهمیت زیادی دارد و به ان باید توجه زیادی نمود زیرا زهکشی نامناسب و نامطلوب می تواند سبب ایجاد آلودگی در اثر گذشت زمان شود گه این امر خود منجر به کاهش کارایی بهداشتی می گردد. از سوی دیگر چون ساخت تونل ها با بتن انجام می شود این امکان وجود ندارد که بتوان پس از ساخت و مشخص شدن اشتباهات به سرعت این سازه ها را تغییر داد.

کف های نوع spigot در فاز 1 بسیار مطلوب و خوب هستنداما برای فاز 2 و بویژه فاز 3 استفاده از این نوع کف چندان مطلوب نمی باشد. در صورتی که بخواهید کار تخلیه تونل ها را با ادوات مکانیزه مانند لودر انجام دهید  به دلیل ایجاد فشار زیاد برروی سازه باید حتما” دیوار ه ها از بتن ساخته شده باشند زیرا در صورت استفاده ازpanel ها ، تونل ها بر اثر یک اشتباه از بین خواهند رفت و از سوی دیگر باید ساز ه های مربوط به اصول بهداشتی مانند زهکش  ها نیز استحکام کافی جهت تحمل وزن و فشار حاصل از رفت آمد ماشین های  سنگین را داشته باشند . علاوه بر این در صورت استفاده از کف های  spigot در تونل های فاز 2 و 3 مشکلات بهداشتی بسیار سریعتر شیوع می یابند در حالی که در تونل های دارای فشار هوای بیشتر از جو (plenum) این احتمال کمتر خواهد بود.

در بسیاری از تونل های فاز 2 و 3 از کف plenum استفاده می شود و روی plenum را با grid های بتنی می پوشانند زیرا استفاده از چنین ساختارهایی و به دلیل  وجود استحکام مناسب می توان کار پر و خالی کردن تونل ها  را بصورت اتوماتیک و با استفاده از ماشین آلات انجام داد.کف تونل ها باید ایزوله شوند و دارای شیبی حدود2-1% باشند و عمیق ترین قسمت plenum راحت تر صورت گیرد. برای ارتباط نداشت تونل با یکدیگر بهتر است که قسمت کف هر تونل بصورت جداگانه ساخته شوند . به دلیل ایجاد فشار برگشتی (backpressure) بالاتر توسط فن ها باید قسمت داخل plenum از بتن gas concrete ساخته شود تا بلوک ها برروی آن قرار گرفته و grid ها بتوانند روی بلوک ها قرار گیرند.

وجود یک تونل کمپلکس با دیواره های کاملا” جدا از دیگر تونل ها سبب وجود حداقل تبادل حرارتی بین تونل ها مختلف می شود و به دلیل وجود هوای گرم در داخل تونل ، دیواره های تونل خشک می مانند که این امر سبب افزایش ضریب ایزوله  بودن تونل می گرددد.

ساختار استیل

برای جدا سازی تونل ها از یکدیگر و ایجاد روکش فلزی در قسمت بیرون تونل ها از ساختار استیل استفاده می شود. در صورت وجود اسکلت استیل و در صورت استفاده از panel های ایزوله می توان میزان تراکم موجود درداخل تونل ها را به حداقل رساند .باری ایجاد و نصب دستگاههای کنترل کننده شرایط محیطی و نیز پر و خالی کردن تونل ها با ماشین نیز نیاز به ایجاد ساختارها  و ساز های فلزی بیشتری می باشد. علاوه بر این با استفاده از سازه های استیل می توان به راحتی کمپوست ها  را به طرفین و یا قسمت های دیگر تونل انتقال داد اما باید در هنگام ایجاد ساز های استیل به برف ، باران و جریان باد نیز توجه شود. بنا به دلایل گفته شده بهتر است  که شرکت ها سازه های  استیل  را نیز طراحی نمایند. ساختارهای استیل معمولا” از استیل  گالوانیزه و تسمه های استیل ضد زنگساخته می شوند تا نسبت به بخار آمونیاک ،آلودگی ، گرما و رطوبت هوا مقاوم بوده و آسیب نبینند.

جداره و پوشش تونل ها

تونل های کاملا” مدرن از بتن gas ( که به نامهای بتن اتوکلاو ، بتن سبک یا cell concreete نامیده می شوند) و یا صفحات استیل ضذ زنگ همراه با پلی استیزن ساخته می شوند زیرا در این حالت ضخامت دیواره ها کم شده وفضای بیشتری برای قرار دادن کمپوست قارچ وجوددارد.

ضخامت استیل  ضد زنگ تیمار شده با پلی استیرن امروزه در بسیاری از قسمت های جهان مورد استفاده قرار می گیرند . درجه ایزولاسیون صفحه استیل ضد زنگ با ضخامت 8 سانتی متر در مقایسه با درجه ایزولاسیون صفحات بتن gas یا بلوکه های بتنی با ضخامت 15 سانتی متر نیز بیشتر است و این بدان معنی است  که در صورت استفاده از استیل های ضد زنگ  فضای اشغال شده توسط مصالح کاهش خواهد یافت . علاوه بر این صفحات استیل ضد زنگ در مقایسه با  صفحات بتن gas نسبت به آسیب بوسیله سنگریزه یا دیگر مواد موجود در کمپوست مقامتر می باشد اما باید توجه داشت که در صورت ایجاد آسیب ، تعمیر صفحات بتنی gas سریعتر و راحت تر می باشد. علاوه بر این صفحات بتنی  gas هرچند که سبک هستند اما باید گفت که استفاده از آن به عنوان  یک دیوار تقویت کننده مطرح می باشد.

حفره بین دو تونل باید از قسمت بالا باز شود تا تهویه طبیعی صورت گیرد و به همین دلیل بهرت است که قسمت روکش بیرونی خشک باشد و به همین دلیل هم نباید این حفره های را ایزوله نمود.

بتن  gas هوای سرد و گرم را به داخل خود جذب نموده و به همین دلیل رسیدن دمای صفحات بتنی gas به دما بیرون کندتر صورت می گیرد و به همین دلیل استفاده از دیواره های ساخته شده از بتن gas در سالن های پرورش و تونل های فاز 2 و 3 بیشتر از صفحات استیل ضذ زنگ دما را ثابت نگه میدارند زیرا تا حدی توانایی نگهداری و حفظ و ثابت نمودن دما را دارند.

درحالت کلی می توان گفت که طول عمر تونل های ساخته شده با صفحات بتنی gas بیشتر از طول عمر تونل های ساخته شده از صفحات استیل ضد زنگ است که عمدتا” بدلیل ثبات عایق بودن این صفحات می باشد. با توجه به این مزایا می توان گفت اگر استفاده از صفحات بتنی gas هرچند که هزینه اولیه بیشتری دارد اما ارزش این سرمایه گذاری را دارد.

در هردو مورد استفاده از صفحات بتنی gas و استیل ضد زنگ باید توجه داشت که این صفحات باید با آسترهای مقاوم به بخار پوشانده شوند . در مورد استفاده از صفحات بتنی gas  در دیواره  تونل ها بهتر است که از پوشش تخته چند لا یا یک ماده پوشاننده دیوار استفاده شوند تا از آسیب دیدن دیواره ها بر اثر وجود خرده سنگ های موجود در کمپوست یا دیگر مواد سخت جلوگیری شود.

ایزولاسیون قسمت بیرون ساختمان

برای ایزولاسیون هم برای شرایط گرم و هم برای شرایط سرد اینگونه پیشنهاد می شود که بر روی تونل یک سقف ایجاد گردد. این سقف باید به اندازه کافی بالاتر از تونل باشد تاآب باران و برف به داخل آبراه ها برود و حتی در شرایط وجود باران سنگین نیز آب برروی تونل ها نریزد.ایزولاسیون قسمت بیرونی ساختمان  را می توان با حدود زیادی تخمین زد . هوای بالای تونل نیز به سادگی گرمتر از هوای بیرون می شود و به همین دلیل باید نکات مربوط به ایجاد و ساخت سقف مورد نظر قرار گیرد . ایزولاسیون با صفحات استیل ضد زنگ می تواند تا حد زیادی در جلوگیری از این امر موثر باشد. روش مشابهی رادرمورد سالن اسپان زنی و سالن تخلیه نیز می توان بکار برد.

تهویه

کمپوست سازی فاز 2و 3 نیاز به 200-150متر مکعب هوا بر ساعت به ازای هرتن کمپوست تازه دارد و صورت افزایش میزان کمپوست در هر متر مربع باید میزان هوای تازه نیز افزایش یابد.

سرد کردن

در صورتی که تونل در جایی ساخته شده است که شرایط محیطی بیرون گرم باشد (دمای تابستان بیش از 23 درجه سانتیگراد بوده یا اینکه هوا در گرمترین مواقع روز دارای رطوبت زیادی باشد) سرد کردن برای تونل های فاز 3 باید انجام گیرد بخصوص اگر جابجایی یا نبار داری در شرایط کنترل نشده وجود داشته باشد یا اگر ظرفیت سرد کردن در سالن های پرورش محدود باشد. سرد کردن کمپوست تنها بکمک تبخیر اب از روی ان میسر می باشد.که این امر نیز به نوبه خود بستگی به حجم کمپوست ودرصد رطوبت ان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *