پرورش قارچ خانگی

پرورش قارچ یکی از کارهایی است که با کمترین هزینه و فضای کم میتوان از آن درآمد کسب کرد.پرورش قارچ هم یک راهکسب درآمد است هم نوعی سرگرمی است.البته برای این کار باید اطلاعات کافی در مورد میزان سرمایه ی اولیه ، مراحل پرورش و همچنین مشکلات و موانع آن داشت. ما در این مقاله این اطاعات را در اختیار شما قرار میدهیم.

سرمایه ی اولیه:

اولین سوالی که برای افرادی که میخواهند به پرورش قارچ بپردازند پیش می آید این است چه مقدار سرمایه برای شروع کار لازم است؟ باید گفت که با هزینه ای حدود 1.5 میلیون تومان میتوان به پرورش قارچ در زیر زمین خانه ها پرداخت . ولی در کل نظر افراد متخصص در این کار این است که،پرورش قارچ در خانه و فضاهای کم به صرفه نیست .زیرا با وجود تورم در جامعه اکثر افاردی که این کار را کرده انددر نهایت دچار شکست شده اند.برای تولید قارچبهتر است با سرمایه های زیاد و کارخانه های بزرگ مشغول کار شد.که برای شروع این کار حدود 2 میلیارد سرمایه لازم است.و کارخانه ای که ظرفیت تولی بالای 200 تن را داشته باشد. درست است که این حجم پول زیادی است ولی اگر حتی 20 درصد از این سرمایه را دارید میتوانید با کمک وام هایی که وزارت کشاورزی میدهد ،این کار را آغاز کنید.

مراحل تولید قارچ:

برای پرورش قارچ به بستری نیاز دارید که به آن کمپوست میگویند. کمپوست قارچ نوعی کود گیاهی است که از ترکیب کلش و کاه به وجود می آید.برای خرید این کمپوست ها که به صورت کیسه ای یا بلوکی به فروش میرسد ، به فروشنگان کود گیاهی مراجعه کنید.

بعد از تهیه ی این کود نیاز به عایق بندی و هواساز پرورش قارچ دارید تا از اتلاف انرژی سرمایی و گرمایی جلوگیری به عمل آورید. از دیگر اقدامات برای پرورش قارچ به این موارد میتوان اشاره کرد:

  • 1.تهیه ی قفسه بندی
  • 2.آماده سازی و نصب تجهیزات پرورش قارچ
  • 3.تهیه ی بذر قارچ
  • 4.کود مورد نیاز
  • 5.مواد ضد عفونی کننده
  • 6. مواد غذایی بذر قارچ(گندم پخته شده نمونه ای از این مواد غذایی است).

آموزش های لازم برای پرورش قارچ:

علاوه بر اینکه تمام تجهیزات تولید قارچ راتهیه کردید باید یک سری آموزش ها در رابطه با پرورش قارچ را ببینید از جمله ی این آموزشها ، اموطش نحوه ی آبیاری ،نحوه ی کود دهی، نحوه ی ضد عفونی سالن پرورش ، تخته کوبی و… . کسانی که علاقمند به پرورش قارچ هستند حتما باید این آموزشها را ببیند تا از بیمارشدن وآسیب دیدن محصول جلوگیری کنند.

مخارج پرورش قارچ:

این هزینه ها بیشتر از هر چیز به مدیریت و نحوه تولید وهمچنین میزان تولید بستگی دارد.ما برآورد هزینه برای یک دوره دو ماهه را در نظر میگیریم.قبل از هر چیز باید گفت برای پرورش پنج تن قارچ نیاز به سالن حدود 40 متری میباشد .اولین هزینه که مربوط به کمپوست  و خاک و حمل آن میباشد حدود 4 میلیون میشود. همچنین برای نیروی انسانی و تخلیه ی کمپوست و ورود کمپوسیت جدید بین 800 تا 1200 میلیون تومان هزینه برآورد میشود. برای پرورش قارچ هزینه هایی مانند نگهداری سالن پرورش و هزینه ایی مانند آب و برق و گاز میتوان اشاره کرد.

سود بدست آمده از این کار به موارد مختلفی از جمله حجم پرورش و هزینه ایی که صورت گرفته بستگی دارد.

موارد منع تولید قارچ خانگی:

پرورش قارچ در خانه به دلیل وجود داشتن یک سری از مشکلات به صرفه نیست. اگر قارچ ها با بیماری هایی مثل مایکوگن یا تار عنکبوتی مواجه شوند ممکن است کل سرمایه از بین برود.همانطور که در ابتدا گفتیم .کلا پرورش قارچ به خاطر اقتصاد کشور که با مشکل صادرات مواجه است ، کار به صرفه ای نیست و امکان ورشکستگی وجود دارد به خصوص برای پرورش های خانگی.

در نهایت باید گفت که درست است میتوان با هزینه اندک به تولید قارچ مشغول شد ولی با هزینه کم نمیتوان سود بدست آورد و فقط جنبه ی سرگرمی دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *