کنترل بو و بخار آمونیاک در تولید کمپوست قارچ

ابزارهای مختلفی تصفیه برای برای کنترل بو و بخار آمونیاک ساخته و ارائه شده  اند که در برخی کارخانه های تولید کمپوست قارچ استفاده شده ،  در اروپا و امریکای شمالی که قوانین حفظ محیط زیست بدرستی نظارت و اجرا از این ابزارها بیشتر استفاده می شود . عمده ترین وسایل و ابزارهایی که جهت  کنترل و توصفیه بو و بخار آمونیاک استفاده می شود شامل موارد زیر می باشد :

1- بیوفیلتر .

بیوفیلتر (biofilter) یک بالشتک تهویه است که در مسیر هوای بودار قرار گرفته و هوای بودار از روی موادآلی کربن دار مانند زغال چوب و یا تفاله کمپوست استفاده شده (smc) می گذرد.در این حالت و در صورتی که دما  و رطوبت کافی تامین شود باکتری های موجود در روی مواد بالشتک سبب کاهش بوی هوا  در حال جریان می گردند. نکته مهم که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در کنار این فیلتر های زیستی یک منبع جهت آبپاشی  برروی این مواد و یک منبع جهت سرد نمودن این فیلتر قرار گیرد تا باکتریها هنگام جریان هوا در صورت وجود رطوبت کافی  و دمای پائین فعالیت نمایند .

کف سالن ها می تواند از لوله های spigot یا grid ساخته می شوند. در قسمت هایی که شدت نور خورشید زیاد است پوشاندن بیوفیلتر ها می تواند طول عمر انها را بیشتر کند .با وجود اینکه در بعضی فیلتر ها مانند فیلتر های پلی استایرن از مواد مرده و بی جان استفاده می شوند اما در طی مرحله کمپوست سازی استفاده از بیوفیلتر ها بهتر است زیرا هوای خروجی در همه لحظات و موارد دارای بو بخار آمونیاک یکنواختی نمی باشند و شدت انها متفاوت است . در این گونه موارد با کتری ها نمی توانند در هر لحظه فعالیت خود را با تغییر مواد موجود در هوای خروجی تغییر دهند اما مواد الی مانند چوب یا پوست درختان کربن مورد نیاز برای باکتری ها را در اختیار آنها قرار می دهند و تغییر شدت هوای خروجی و میزان مواد همراه با هوا چندان تاثیر سویی برروی فعالیت باکتری ها ندارد . یک نکته منفی در مورد بیوفیلتر ها این است که مواد الی مانند چوب ویا پوست درختان خود به مرور زمان شروع به تجزیه می کند . به همین دلیل عمر بیوفیلتر حتی در صورتی که بخوبی با آن رسیدگی شود بین 2 تا 5 سال می باشدو پس از مدت بایدتا حدی مواد جدید به ان اضافه کرد.

بسیاری از بیو فیلتر ها توانایی تصفیه و پالایش 150-120 متر مکعب در ساعت در متر مربع دارند و این مقدار هوای خروجی را سرد کرده و هم پالایش می کنند .طول بیو فیلتر ها بین 2تا 2.5 متر متغیر است . بیوفیلتر ها خود نیز به دلیل تجزیه شدن مواد موجود در ان بو تولید می کنند اما میزان این بو نسبت به بوی هوایی که به این فیلتر ها رسیده و توسط انها فیلتر می شود بسیار ناچیز می باشد و نسبت به تصفیه ای که انجام میدهند قابل اغماض می باشد.

بیوفیلتر های پر شده با چوب هوایی که باید تصفیه شود قبل از وارد شدن به بیوفیلتر ها از حوضچه اسید و اب شویی عبور کرده و سپس وارد بیوفیلتر می گردند.

2- اسید شویی:

در بسیار از کشور های جهان بخار امونیاک در هوای خروجی مشکل عمده ای نمی باشد .زیرا در بسیاری از موارد بخار امونیاک دارای بوی شدید و زیای نبوده و بلافاصله با ورود به هوای آزاد تجزیه می شود اما در بسیاری از موارد قانون های محلی به صورتی است که باید میزان نیتروژن یا بخار امونیاک خارج شده از دودکشهای کارخانه های تولید کمپوست از میزان مشخصی بالا نرود.در اینگونه موارد می توان دستگاه اسید شوی  را بصورت ترکیب با بیوفیلتر ها بکار برد زیرا بیوفیلتر ها به تنهایی نمی توانند حجم زیاد بخار آمونیاک خارج شده از دودکشها را تجزیه نمایند.

اسید شوی معمولا” یک تانک است که درآن با ورود هوای خروجی مقداری آب دارای اسید بصورت محلول تزریق و اسپری می گردد و اسیدیته این محلول آبی حدود 4 می باشد. در این حالت بلافاصله بخار امونیاک با اسید موجود در تانک واکنش نشان داده  و تشکیل نمکی به نام سولفات آمونیوم را می دهد و در صورتی که غلظت نمک به حد مشخصی برسد نمک بصورت کریستاله در می آید. معمولا” قبل از این مرحله آب نمکی شستشو شده و دوباره بعنوان کود نیتروژن مورد استفاده قرار می گیرد. با این روش می توان تا 95% بخار امونیاک را کاهش داد .نکته مهم که باید مورد توجه قرارگیرد این است که هوایی که وارد این تا نک می شود پس از خروج با آب خنثی شستشو شده و اسیدیته آن به 6 تا 7 می رسد. در صورت تماس بتن و یا استیل با آب خنثی نشده ، بتن یا استیل بلافاصله حالت خوردگی خواهند گرفت.

3- آب شویی:

دستگاه آبشوی به عنوان یک وسیله مجزاء ، بعد از اسید شوی یا به عنوان یک وسیله رطوبت ساز در جلوی بیوفیلتر قرار می گیرد. در این قسمت سرعت هوا کاهش یافته و آب اسپری می شود .آب شوی می تواند سبب افزایش میزان جذب بخار امونیاک و بو شود.

4-فیلتر کاه :

فیلتر کاه یک بیوفیلتر خاص است ودر واحد هایی که کاه بعنوان مواد اولیه کمپوست سازی مورد استفاده قرار می گیرد و میزان بو نیز زیاد باشد مورد استفاده قرار می گیرد . در این حالت قسمت کف بیوفیلتر بجای استفاده از چوب ، با کاه و کلش پوشیده می شود اما باید گفت که طول عمر اینگونه بیوفیلتر ها حدود چند هفته است و پس از چند هفته استفاده  از کاه بعنوان منبع کربن جهت رشد و فعالیت با کتری های گندزا  باید کاه را تعویض کرد.

5- دودکش 

دودکش به تنهایی بو را کاهش نمی دهد اما در بسیاری از کارخانه های تولید کمپوست دودکش را همراه با آب شویی و بیوفیلتر بصورت توام بکار می برندتا فعالیت این دودستگاه راحت تر صورت گیرد. هدف از ایجاد دودکش این است که هوای خروجی راتا ارتفاع بالاتری در داخل یک لوله هدایت کنند تا هوا سریع رقیق شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *