بررسی سیستم های تهویه در تولید کمپوست قارچ

در بونکر ها و تونل ها باید هوای تازه را برای دو منظور وارد کرد که اولین دلیل تامین اکسیژن برای هوادهی کمپوست قارچ می باشد ودلیل دوم این است که باید رطوبت از کمپوست خارج شود تا بدین طریق کمپوست سرد شود . برای این منظور از سیستم های مختلفی می توان استفاده کرد که از آن جمله می توان به کف ها ، مخازن و تونل های دارای سیستم فن مرکزی یا سیستم هایی که برای هر تونل یا مخزن دارای یک سیستم فن مجزا هستند اشاره نمود.

جریان هوا یا هوای تازه:

تهویه هوا برای پرورش قارچ از موارد مهم است ولی این موضوع برای اکثر پرورش دهندگان قارچ به طور کامل تفهیم نشده است و اکثرا برداشت غلط از تهویه هوا دارند. پرورش دهندگان معمولا ورود هوای تازه را با جریان هوا یکسان میدانند در حالی که این دو موضوع کاملا متفاوت است.

جریان یافت هوا یعنی اینکه هوای موجود در سالن جریان داشته باشد و نکته مهم این است که این جریان به صورت یکسان انجام گیرد در غیر این صورت ممکن کمپوست قارچ خشک شوند و یا خاک پوششی قارچ زیادی مرطوب شوند.

ولی جریان هوای تازه معنی دیگری میدهد. جریان هوای تازه یعنی هوا از خارج سالن ، وارد سالن شود و موجب بهبود شرایط هوا و افزایش اکسیژن و… شود.
سیستم های دارای فن مرکزی :

در این گونه سیستم ها یک فن هوای مورد نیاز جهت هوادهی تمام قسمت را از طریق یک لوله تامین می کند و از این لوله ، انشعابات و لوله هایی که دارای دریچه می باشند  به مخازن و تونل های مورد نیاز کشیده می شوند. این سیستم ها معمولا” نسبتا” کم هزینه می باشند ، هم در سرمایه گذاری اولیه و هم در هزینه های تمام شده  برای هر تن کمپوست . مزیت استفاده از این گونه سیستم ها این است که فن مرکزی تهویه را به صورت یکنواخت و ثابت انجام می دهد و در نتیجه زمانی  برای روشن کردن  فن های مختلف صرف نمی شود. این سیستم در واقع فقط هوا را وارد کانال ها می کند و یکطرفه است بدین معنی که امکان چرخش هوا  وجود دارد اما هوا هنگامی که از یک تونل عبور کرده و خارج شد دیگر از همان تونل  به سمت موتورخانه اصلی و فن مرکزی جریان نمی یابد.

یک فن برای هر بونکر (bunker) یا تونل : در این سیستم هر تونل دارای فن مخصوص  به خود است و از جهت مدیریت ، این سیستم ساده تر از سیستم تهویه مرکزی است زیرا از هر فن  لوله های مستقیم  به طرف تونل مورد نظر کشیده می شود و کار تهویه کمپوست در هر مخزن یا تونل به صورت مجزار انجام می گیرد.اما باید در نظر داشت استفاده از این سیستم سبب افزایش هزینه سرمایه گذاری می شود و علاوه بر  این مصرف انرژی بیشتری دارد.

نصب این سیستم در تاسیسات تونلی بسیار ساده است و امکان چرخش و تهویه هوا به سادگی امکان پذیر است و بیشتر برای کمپوست هایی که امونیاک زیادی تولید می کنند  استفاده می شود. به نظر می ر سد این سیستم مزایای زیادی دارد اما باید توجه داشت که هنوز در این مورد مطالعات و بررسی ها بطور کامل صورت نپذیرفته است .

برای انتخاب فن باید عوامل ذیل را مد نظر داشت:

  1. فشار هوای برگشت در لوله (backpressure)
  2. میزان هوای مورد نیاز 
  3. میزان مقاومت هوا (آمونیاک، رطوبت و دما)

در حالت کلی فشار برگشت هوا (backpressure) و میزان حجم هوادر حال تغییر می باشند.درصورتی که مقاومت هوای ورودی به کانال هوا، در قسمت کف و کمپوست بالا رود میزان هوای تولید شده بوسیله فن در یک سطح مشخصی ار انرژی کاهش می یابد. در صورت استفاده از فشار می توان این کار  را به دو صورت  انجام داد که استفاده از سیستم های کم فشار و سیستم های پر فشار می باشد. سیستم های پر فشار متداول تر می باشند .

سیستم های کم فشار  را می توان عمدتا” برای فاز 1 و در کف های grid  مورد استفاده قرار داد زیرا در اینگونه کف ها نیاز به هوای زیادی می باشد و فشار تا حدی کاهش می یابد.

در تونل های دارای کف spigot به دلیل وجود مقاومت برای پخش کردن و منتشر نمودن هوا باید از سیستم های پر فشار استفاده کرد و به همین دلیل  فن های مورد استفاده  در این سیستم کف معمولا” توانایی تولید فشار بالا تا 7 کیلو پاسکال  را نیز دارند ، اما این بدین معنی نیست که همیشه نیاز است که این دستگاهها با چنین فشاری کار کنند زیرا در اکثر موارد نیازی  به این میزان فشار نمی باشد و هنگامی نیاز به چنین فشاری است  که کمپوست بصورت بسیار خیس و یا بسیار متراکم باشد. در صورت استفاده از چنین فن هایی  می توان مواد اولیه بیشتری  در تونل ریخت و میزان اختلاف در رطوبت موجود در کمپوست کمتر خواهد بود و در اکثر موارد قابل اغماض و چشم پوشی می باشد.

میزان هوای وارد شده توسط فن ها در عمل از 5 متر مکعب در ساعت و برای هر تن کمپوست تا 20 متر مکعب در ساعت برای هر تن کمپوست متفاوت می باشد که این تفاوت  بسته به میزان مواد خام ، امکان چرخش هوا، شرایط آب و هوایی در محیط بیرون و نظر فردی که با فن کار و دستگاه را تنظیم می کند می باشد.

با توجه به فشردگی هوا در صورت چرخش هوا اهمیت زیادی دارد. باید در نظر  داشت با ترکیب میزان زیادی بخار آمونیاک ، دمای بالا و رطوبت زیاد ، شرایطی ایجاد می شود که سبب خوردگی و زنگ زدگی در استیل می شود و به همین دلیل باید از استیل های آستر دار رنگ امیزی شده یا گالوانیزه استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *