بررسی فاز 1 تولید کمپوست قارچ دکمه ای

بررسی فاز 1 تولید کمپوست قارچ دکمه ای

تولید کمپوست فرآیند پیچیده ای از واکنش ای فیزیکی ، شیمایی و بیولوژیکی است ، که متقابلا” بههم وابسته اند. در فرآیند بیولوژیکی  با رسیدن دما به 63 درجه سانتیگراد ، میکرو ارگانیسم ها و پس از ان ها باکتری های ترموفیل بوجود می آید و در دمای بالاتر از 80 درجه سانتیگراد واکنش شیمیایی و قندی شدن (کارامل)NH3 g NH4+ در دمای بالای 75 درجه سانتیگراد اتفاق می افتد، ولی مقدار کل و نیز حدود واکنش های قهوه ای شدن هنوز شناخته شده نیست . با نجام عملیات میکس  موا د اولیه ( کاه و کلش گندم و کود مرغی و سنگ گج )و جابجایی توده کمپوست  در بونکر های و یادر قالب ها ،فعالیت بیولو ژیکی شرو ع می شود.

نقش و کار برد کودهای عالی ( کود مرغی گوشتی ) در کمپوست فاز1 برای تحریک و تشویق رشد میکروبی و فعالیت میکروبی مطلوب خواهد بود و در فصول سرد سال افزودن کودها باعث تولید CO2 ، NH3 و حرارت می شود که بیشتر واکس های گیاهی و حیوانی را درمحدوده دمایی 80-60 در جه سانتیگراد به صورت مایع در می آورد.

NH3 + H2 O g  NH3 + OH

کمپوست در شرایط بی هوازی تولید H2S – CH4 – N2 نموده ودر مقابل با تولید اسید های عالی (فرار) و پسمانده های میکروبی ( بقایا ی ترموفیل ) ، غذا برای میسیلیوم های قارچ فراهم می نماید .

اهداف فاز 1 تولید کمپوست :

بخش اول :

الف : تاثیر بر سطح کلش

ب: پیوند آب

پ: محصول همگن

بخش دوم :

الف : مخلوط همگن

ب: فر آیند همگن و هوازی

چکیده اهداف و نیاز های فاز 1 تولید کمپوست قارچ

بخش اول از فاز 1 تولید کمپوست به یک فاکتور کلیدی به نام آب بستگی دارد که می تواند به صورت های مثبت و منفی اثر بگذارد. زیرا حیات میکروارگانیسم های وابسته بوجود آب است. پس تامین یکنواخت آب و لحظه تامین به موقع آن ، باتجهیزات مخلوط کن مناسب ، لازم و ضروری خواهد بود. رطوبت بستگی به سختی اجزاء پایه  بدون پیش نم و درصد ماده عالی و نشت آب (گولی واتر ) به صورت تئوری و عملی دارد.در پایان  فاز 1 ، رطوبت کمپوست بین 75تا 76 درصد می رسد تا آماده ورود به فاز دوم  باشد.

در این فاز معمولا” یک کیلوگرم ماده عالی یه پنج کیلوگرم آب در شرایط دمایی نرمال نیاز دارد ونشت آب تقریبا” بعد از 20 ساعت متوقف می شود. به طور تخمینی در شرایط دمایی تابستان 4 درصد، ودر قسمت فاز 1 تقریبا” 2 درصد ، در انتهای فاز 1 تا 1.5 درصد و همچنین در ابتدای فاز 2  حداکثر 24 ساعت وقفه بین فاز 1 و 2 ایجاد می شود.

در فرآیند کمپوست سازی ، نه تنها عمل معدنی شدن و تش را نیز تشکیل مواد هومین صورت می گیرد . بلکه واکنش مایلارد را نیز می توان مشاهده کرد. در این صورت ، قندها  در حضور  اسید آمینه و در جه  حرارت  بالا می سوزند و تولید رنگ زرد قرمز یا رنگ سوخته می کند . موادهومین  و ترکیبات مشابه آنها  در واکنش مایلارد که ملانوئیدین نامیده می شود، باعث رنگ قهوه ای تیره متمایل  به رنگ سیاه در کمپوست می شود.

در فرآیند کمپوست سازی ، از مواد داخل کمپوست معمولا” بعضی از آنها نظیر قندها ، نشاسته ، چربی ها، اسید آمینه، اسید چرب ، ویتامین ها ، آنتی بیوتیک ها، هورمون ها ، آنزیم ها ، بیوماس ، اسید های آلی ، و الکل سریع تر تجزیه می شوند . ودر مقابل لیگنین ، کراتین ، کوتین، سویرین ، کمپلکس لیگنو پروتئین و مواد هومین دیر تر تجزیه می شوند. و همچنین موادی نظیر هم سلولز ، همی  سلولز ، پنتوزان ، پکتین، فنل ها و پلی ساکاریدهای  به صورت آهسته تجزیه می شوند.

قبل از مرحله هوادهی ونیز در حین برش سطح رویی کیسه های کمپوست ، آب های قطه طلایی روی سطح کمپوست جمع می شودکه این رویداد بر اثر رطوبت زیاد داخل سالن  و نیز عدم تبخیر اتفاق می افتد. به این آب ها  که دادای نمک های غذایی و اسید های امینه هستند گوتاسیون (Guttatation) می گویند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *