تولیدکمپوست قارچ دکمه ای ( نکات مهم)

کمپوست قارچ دکمه ای

نکات مهم

  1. تبدیل مواد اولیه شامل(کاه کلش گندم، کود مرغی ، ملاس چغندر قند، باگاس ، سنگ گچ وآب ) به موادی که بیشتر برای رشد قارچ خوراکی A.bisporus مناسب باشد نه برای سایر قارچ ها و باکتری ها که وجود آنها در این محیط اجتناب ناپذیر است.
  2. ایجاد محیط مناسب برای رشد موجودات ذره بینی ، ترموفیل ها و اکتینو میست ها که به رشد قارچ خوراکی کمک می کنند. بدون این که تاثیر نامناسبی بروی رشد قارچ ها بگذارد لازم به توضیح است که پروتئین و سایر مواد حاصل از سلول های مرده باکتری ها و سایر موجودات ذره بینی موجود در کمپوست با تبدیل قندها و پروتئین های پیچیده به ترکیبات ساده قابل جذب مورد نیاز توسط ریسه های قارچ خوراکی را تامین می کند.
  3. درجه حرارت بالایی که بر اثر تخمیر در کمپوست ایجاد می شود ، باعث از بین رفتن اغلب پاتوژن ها وآفات مضر می گردد.
  4. عمل کمپوست سازی که با انباشتن توده های مرطوب کلش گندم ، کود مرغی و مواد ازتی روی هم آغاز می شود بایدبه صورت منایب و متعادل صورت گیرد.نسبت کربن به ازت در حد 1 به 25 یا درصد اولیه نیتروژن( در حد 1.5 %) باعث تجمع باکتری های وسایر موجوادت ذره بینی درون توده کمپوست می گردد.درجه حرارت براثر تخمیر هوازی وفعالیت باکتری ها و ترموفیل های مناسب به تدریج افزایش می یابد. عامل اصلی در تبادل گازی درون قالب کمپوست اختلاف درجه حرارت مرکز توده با هوای بیرون است. بعد از انجام بهینه سازی کمپوست ،وقتی حرارت توده کمپوست به 25 درجه سانتیگراد کاهش داده می شود، بذرپاشی(اضافه کردن اسپان) صورت می گیردو میسیلیوم قارچ از بقایای ترموفیل تغذیه و رشد می کند.یکنواختی کمپوست ز از نظر فیزیکی و شیمیایی بسیار مهم است وموجب تسریع در انجام فعل و انفعالات شیمیایی و میکروبی کمپوست می گردد. یکنواختی کمپوست ،تاثیر شدیدی در محصول دهی یکنواخت و مداوم دارد که در غیر این صورت در فلاش های محصول دهی ، محصول به صورت یکنواخت در بستر پرورش قارچ تولید نمی شود.
  5. مکمل های ازتی و کربوهیدارت ها در مرحله میکروبی تهیه کمپوست ،شرایط رابرای فعال شدن میکروارگانیسم های گرمادوست مساعد نموده، و در نتیجه تمامی میکروارگانیسم های مضر (بیمارگر) از بین می روند.شرایط ترموفیلیک باعث می شودبخشی از NH3 به هوا متصاعد شده و بخش دیگر به ترکیبات لیگنوپروتئین تبدیل شود.
  6. تنظیم رطوبت در فار 1 تولید کمپوست ، انباشتن توده کمپوست ضروری به نظر می رسد . این مرحله یکی از حساس ترین مراحل تولید محسوب می شود. در صوتیکه بتوان میزان رطوبت را در این مرحله تنظیم نمود در سایر مراحل مشکلی نخواهد بود.اگر میزان کاهش رطوبت به 50% برسد، حدود 75% افت باردهی قارچ در کمپوست را شاهد خواهیم بود.
  7. روز سوم پس از انباشتن توده کمپوست قارچ ، درجه حرارت مرکز توده کمپوست به 74-70 درجه سانتیگراد می رسد و به این ترتیب ، باکتری های گرما دوست(مزوفیل ها) جای خود را به باکتری های ترموفیل یا گرمادوست و مقاوم به حرارت می دهد.در چنین شرایطی ، جمعیت باکتری های به سرعت بالا می رود. این افزایش سریع جمعیت باکتری ها با افزایش درجه حرارت محیط کمپوست مصادف است و در نتیجه ، حرارت فوق العاده زیادی ایجاد می شود. با فزایش درجه حرارت ، جمعیت اکتینو میست های گرماددوست افزایش می یابدو عمل تخمیر را انجام میدهند و در حقیقت اکتینومیست ها جایگزین باکتری ها و قارچ ها می شوند . اتصال ترکیبات نیتروژنی به ترکیبات لیگین دار توسط واکنش شیمیایی صورت می گیرد.از آنجا که میکرواگانیسم های تخمیر کننده ، هوازی هستند . به آب و اکسیژن زیادی نیاز دارند و اگر رطوبت زیادی موجود نباشد.میکرو ارگانیسم ها نمی توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. از طرفی وجود رطوبت اضافی نیز موجب کاهش اکسیژن داخل توده کمپوست می شود.بنابراین حفظ تعادل بین آب و اکسیژن الزامی است.

 

NH3                               N-rich ligniprotein complex

Ph  کمپوست قارچ دکمه ای  باید در طی دو هفته ساخت کم\وست از 8-7.5  به 6.5 برسد. یعنی هر روز 0.1 کاهش یابد.

میزان افت کمپوست ، آب و ماده خشک کمپوست در مراحل مختلف

پرورش قارچ خوراکی دکمه ای

مراحل مختلف پرورش قارچ میزان کمپوست(kg) رطوبت (درصد) آب (لیتر) ماده خشک

(kg)

خاکستر و ماده خشک(kg)
فاز یک( آماده سازی توده کمپوست) 1600 75 1200 400 (316+84)
فاز دوم( آمونیاک زدایی و پاستوریزاسیون) 1000 72 720 280 (196+84)
مرحله رشد ریسه در کمپوست 712 67 477 235 (151+84)
مرحله رشد ریسه در خاک 625 64 400 225 (141+84)
مرحله برداشت قارچ 458 60 276 182 (100+82)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *