خشک کردن قارچ

خشک کردن قارچ

 

صاحبان کارگاه های قارچ پس از اینکه انواع تجهیزات پرورش قارچ را برای مکان خود تهیه کردند که خود این تجهزات شامل موارد متعدد همچون کمپوست قارچ ، خاک پوششی و … است

دستگاهای خشک کننده قارچ در کشور عمدتا” دونوع می باشد :

1- خشک کن کابینی ویا تونلی

بیشترین و متداول ترین دستگاه مورد استفاده در حال حاضر خشک کن های کابینی می باشند ، با استفاده از خشک کن های کابینی یا تونلی مبتنی بر استفاده از هوای گرم و خشک و تماس غیر مستقیم با قارچ است  دما و رطوبت داخل سیستم  خشک کن کابینی بصورت اتوماتیک توسط مدارفرمان کنترل میگردد در این روش قارچ های برداشت شده به مدت 3-2 دقیقه در آب جوش قرار می گیرند که این عما باعث سفیدی و همچنین افزایش کیفیت قارچ ها خواهد شد.

 

قارچ های شسته شده را بر روی سینی های بزرگ با ارتفاع معین پهن کرده و برای چند ساعت آن را در معرض باد گرم که معمولا دمای آن بین 60-55 درجه سانتیگراد است  قرارداده و به همین دلیل رطوبت قارچ کاهش پیدا می کند. در برخی از مواقع ،رطوبت آن به زیر 15 در صد می رسد قارچ در این فرآوری تا یکسال به راحتی قابل نگهداری است.

 

2- خشک کن فریزدرایرینگ

خشک کردن فریزدرایرینگ

دستگاه فریز درایر برای خارج ساختن حلال ها از جمله آب از ساختمان مواد غذایی تازه از جمله قارچ خوراکی بواسطه ایجاد خلا در دماهای بسیار پائین  بدون تغییرساختار قارچ استفاده می شود. همچنین، گستره دمایی دستگاه از حدود 40- درجه سانتی گراد تا 58- درجه سانتی گراد می باشد. فرآیند خارج کردن رطوبت از قارچ کامل یا قطعات  منجمد شده به وسیله ایجاد خلاء را Freeze Drying  گویند.در فرآیند خشک کردن انجمادی، آب منجمد شده موجود در قطعه به وسیله فرایند تصعید از نمونه خارج می شود.یخ تصعید شده توسط پمپ خلاء یا اژکتور بخار، از داخل اتاقک خشک کن مکیده می شود. گرمای مورد نیاز برای تصعید از طریق هدایت یا تشعشع، تامین می گردد.

 

آب یخ زده در دماهای صفر درجه سانتی گراد یا زیر آن، تحت فشار 627 پاسکال (0.6mbar) یا کمتر تصعید می شود.

 

عملیات خشک کردن انجمادی دارای سه مرحله می باشد: انجماد قارچ، تصعید یخ و جداسازی بخار آب. در این فرایند، جدا سازی بخار آب، پرهزینه ترین بخش فرایند است. عملی کردن روش خشک کن انجمادی متکی بر این مرحله خلا میباشد. پمپ خلاء علاوه بر این که آب تصعید شده را از محیط خارج می کند، موجب پایین نگه داشته شدن فشار در اتاقک خلاء در زیر فشار اتمسفری می گردد. حذف گازهای غیرقابل میعان، مقاومت در مقابل حرکت بخار آب به داخل کندانسور را کاهش می دهد. چون این گازها، موجب کاهش راندمان خشک کن انجمادی می گردد، پمپ خلاء به کار رفته باید قادر به کاهش فشار اتاقک خلاء تا حداقل0.5m bar، باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *