خواص قارچ خوراکی

قارچ گیاهی است زیبا و همچنین پر خاصیت . متخصصان تغذیه تاکید دارند که قارچ را در سبد غذایی خود بگنجانید.قارچ علاوه بر اینکه کالری کمی دارند هیچ گونه کلسترولی هم ندارند و برای بدن بسیار مفید است .همچنین دارای ویتامین های بسیاری از جمله ویتامین D ، نیاسین ،پتاسیم و … میباشد. حتی توصیه میشود افرادی روزانه چندین ساعت در فضای بسته هستند و نور خورشید به آنها نمیرسد برای اینکه دچار کمبود ویتامین D  نشوند حتما از قارچ استفاده کنند.

سابقه کشت قارچ:

حدود دو سه هزار سال پیش اولین بار قارچ در ژاپن کشت شد.آب و هوای مرطوب ژاپن برای رشد این سبزی مناسب بود. و بیشتر برای طب سنتی کاربرد  داشت.مثلا معتقد بودند قارچ برای قلب مفید است و باعث رفع خستگی میشود همچنین این سبزی دارای انرژی زیادی است.

کشت قارچ در ایران:

قارچ در ایران حدود 50 سال پیش برای اولین بار کشت شد. ولی در حال حاضر کشت این سبزی بسیار رواج پیدا کرده است. و با داشتن یک سری از تجهیزات پرورش قارچ ،مانند کمپوست قارچ و کمپوست قارچ دکمه ای میتوان این کار را راه اندازی کرد. به این صورت که حتی افراد معمولی  با داشتن مقداری کمپوست قارچ در خانه های خود میتوانند به کشت قارچ بپردازند.با اینکه قارچ در کشور زیاد کشت میشود ولی با این حال مصرف زیادی نداریم و مصرف کشور از مصرف سرانه جهان خیلی کمتر است.در جهان حدود 38 هزار نوع قارچ وجود دارد در حالی فقط تعداد محدودی ازآن سمی نیست و قابل خوردن  است.

فواید قارچ:

1.دارای ویتامین D  بسیاری است که برای افرادی که مشکل کمبود ویتامین دی دارند توصیه میشود.

2.قارچ کالری بسیار کمی دارد در هر 100 گرم آن 12 کالری وجود دارد.برای کسانی رژیم غذایی دارند مناسب است.

3.قارچ یک ماده ی غذایی است که بسیار مناسب برای رفع خستگی است.

4.قارچ با تحریک گلبول های سفید موجب تقویت دستگاه ایمنی بدن میشود.

5.در این سبزی مقدار زیادی روی وجود دارد که به سیستم دفاع بدن کمک میکند.

6.مصرف قارچ باعث افزایش هورمون استروژن در خانمها میشود که باعث جلو گیری از سرطان سینه میشود.

7.قارچ باعث رقیق شدن خون میشود و به قلب و عروق کمک میکند.

8.قارچ دارای پروتین است درست است که مقدار آن کم است ولی 70 درصد پروتین آن جذب میشود.

9.در قارچ فیبر زیادی وجود دارد که هم به رژیم غذایی کمک میکند هم به افرادی که فشار خون دارند کمک میکند.

10خوردن قارچ عامل پایین آمدن چربی خون میشود.

11.قارچ ها دارای مقادیر زیادی پتاسیم ، کلسیم ، روی،آهن و همچنین منگنز است.

12.قارچ دارای انتی اکسیدانی به نام لنتیان است که خاصیت ضد سرطانی دارد.

قارچ ها علاوه براین ها فواید بسیار دیگری دارند ولی برای خوردن آن باید به آنها توجه کرد.قارچ های بسیاری در دنیا وجود دارند که تعداد کمی از آن خوراکی است و بقیه سمی هستند هرگز گول ظاهر قارچ را نخورید . شاید در محیط هایی مثل جنگل قارچ هایی را ببنید که ظاهری خوراکی دارند ولی با این حال ممکن است سمی باشند.قارچ ها گیاهان مقاومی هستند و در هر مکانی ممکن است رشد کنند.قارچ های خوراکی معمولا سفید رنگ یا قهوه ای هستند .

شست و شوی درست قارچ:

قبل از هر نکته باید گفت قارچ ها از قبل نشوید و فقط زمانی که میخواهید آن را مصرف کنید به روشی که ما میگوییم بشوید . قارچ ها را نباید در آب رها کنید چون به سرعت آب راجذب میکنند. دوم اینکه پوست قارچ ها را نگیرید.قارچ ها را زیر آب سرد بگیرید با آرامش لکه های سیاه روی آن را پاک کنید. حتی میتوانید قارچ را چند لحظه زیر آب بگیرید و با پارچه نم دار آن راتمیز کنید.

نگهداری قارچ:

برای نگهداری قارچ در منزل نباید آن ها را تا قبل از مصرف بشویید. قارچ ها د ربهتر است در پاکت های کاغذی بگذارید تا نور به آن نرسد . همچنین در یخچال با دمای دو الی سه درجه بالای صفر قرار دهید. با این روش حداقل ده روز قارچ بدون تغییر شکل در یخچال میماند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *