رعایت نکات بهداشتی هنگام پرورش قارچ

رعایت کردن نکات بهداشتی هنگام پرورش قارچ از اهمیت زیادی برخوردار است و بسیار مهم است و لازم است کسانی که در حال پرورش قارچ هستند حفظ بهداشت در سوله ی قارچ را بسیار جدی بگیرند چرا که رعایت نکردن بهداشت ممکن است باعث به وجود آمدن بیماری برای سالن شود .

هنگامی که به دلیل رعایت نکردن بهداشت یکی از سالن های پرورش قارچ دچار بیماری می شود و این بیماری از سرعت انتشار بالایی بر خوردار است می توان گفت کار کمی سخت می شود و مشکل بزرگی رخ داده است که برای جلوگیری از این مساله رعایت نکاتی که در این مقاله به آن اشاره می شد لازم و ضروری است .

لازم است کمپوست قارچ قبل از ورود به سالن قارچ به وسیله ی فرمالین ضد عفونی شود . یکی از تجهیزات پرورش قارچ که بسیار مهم است کمپوست قارچ است که رعایت بهداشت برای آن بسیار با اهمیت است و امروزه فروشگاه های زیادی در زمینه ی فروش کمپوست قارچ در حال فعالیت هستند که صاحبان سالن های پرورش قارچ می توانند بهترین کمپوست قارچ را از آن ها خریداری کنند .

کمپوست قارچ

هنگامی که کمپوست قارچ را خریداری می کنید نباید آن ها را در جاهایی که غیر بهداشتی هستند قرار دهید بر فرض اگر زمین خیس است و باران آمده است نباید هرگز کمپوست ها را روی زمین خیس قرار داد . هم چنین برای جابه جا کردن کمپوست ها باید از چرخ هایی استفاده شود که ضد عفونی شده اند به خصوص اگر این چرخ برای مدت طولانی در انبار باقی مانده باشد باید حتما از مواد ضد عفونی کننده برای آن ها استفاده شود .

در ورودی سالن استفاده از حوضچه های ضد عفونی کننده لازم است که ترکیب آن باید از فرمالین و کلر باشد .

حتما باید برای وارد شدن به سالن پرورش قارچ کفش های خود را به اندازه ی یک سانت در این حوضچه ها قرار دهید تا کاملا ضد عفونی شود حتی اگر قرار است از یک سالن وارد سالن دیگر شوید رعایت این نکته الزامی است و در صورت استفاده نکردن از آن ممکن است خسارات جبران ناپذیر به وجود آید و خسارات مالی زیادی برای سالن پرورش قارچ به وجود آید .

آلودگی ممکن است حتی با وسیله ی دستان و حتی ابزار آلات هم به وجود بیاید . یکی از این ابزارآلات دماسنج است که چنان چه بهداشتی بودن آن ها رعایت نشود سبب انتشار بیماری خواهد شد برای این منظور زمانی که دماسنج را از یک کمپوست داخل کمپوست دیگر می کنید باید حتما نکات بهداشتی را رعایت کنید که بهترین راه حل ضد عفونی کردن به وسیله ی الکل است .

درهنگام برداشت قارچ گاها پیش آمده است که مقداری قارچ باقی می ماند و این قارچ ها به گونه ای هستند که از نظر کیفیت قابل برداشت نیستند لازم است همان موقع این قارچ ها را داخل کیسه ی زباله گذاشت چرا که اگر این قارچ ها باقی بماند خود عامل بیماری های زیادی خواهند شد  و بهتر است این زباله ها در مکانی دورتر از سالن های پرورش قارچ قرار داد .

در سالن های پرورش قارچ باید جلوی منافذ را گرفت چرا که این منافذ باعث ورود گرد و غبار به داخل سالن می شود که این خود برای رشد قارچ ها مضر است همچنین ممکن است از داخل این منافذ حشرات ، مگس و لارو وارد سالن شود و همان طور که می دانید لارو از میسلیوم تغذیه می کند که این سبب می شود تولید قارچ ها کم شود و اما مگس ها و حشرات خود عامل مهمی برای انتقال آلودگی ها هستند که در صورت دیده شدن حشرات و مگس ها باید با آن ها  بر خورد کرد و جلوی تکثیر آن ها را گرفت .

مکان سوله هم از اهمیت زیادی برخوردار است بهتر است مکانی که برای پرورش سالن انتخاب کرده اید دور از کارگاه های صنعتی باشد ، اگر سالن خود را در مجاورت گارگاه صنعتی احداث کرده اید که بو و گرد و غبار زیاد است توصیه ما این است که سالن خود را جا به جا کنید .

همچنین آبی که از آن برای  آبیاری کمپوست قارچ  استفاده می کنید باید سالم باشد و هیچ گونه آلودگی ایی نداشته باشد، باید برای آبیاری از آبی استفاده کرد که سالم باشد و هیچ گونه شوری و آلودگی ایی نداشته باشد .

هم چنین خاکی هم که برای پرورش به کار می رود باید سالم باشد .

ورود حشرات به سالن از دیگر موارد است که باید به آن توجه کرد حتی اگر در یک سالن مگس ها رشد کردند نباید اجازه دهیم مگس ها به سالن های دیگر بروند.و باعث بیمار شدن کل قارچ ها شوند راه های جلوگیری از رشد مگس ها در مقالات قبلی ارائه شده است که با خواندن آنها میتوانید از ورود و رشد مگس ها جلوگیری کنید.

بهضی از پرورش دهندگان قارچ برای به جای استفاده از تجهیزاتی مانند هواساز پرورش قارچ ، به طور مستقیم پنجره یا درب سالن را باز میگذارند تا هوای سالت جریان یابد که این کار عاملی است برای ورود آلودگی به سالن و بیمار شدن قارچ ها.

اصطلاحی که در اینجا می توان به آن اشاره کرد خستگی سوله است که هنگامی ایجاد می شود که برای دوره ایی در سالن قارچ  آلودگی وجود داشته باشد و با رعایت تمام نکات بهداشتی باز هم مشکل بر طرف نشده باشد که در این صورت می گویند خستگی سالن به وجود آمده است که در این هنگام باید سالن را با بخار آب و مواد ضد عفونی کننده تمیز کرد و برای یک یا دو دوره به سالن استراحت داد .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *