سیستم های چرخه زندگی در قارچ خوراکی

سیستم های چرخه زندگی در قارچ خوراکی

انواع مختلف قارچ های خوراکی از نظر سیستم چرخه زندگی به سه گروه کلی تقسیم می شوند
1. هموتال ها :
در حدود 10%از قارچ های خوراکی هموتال هستند ، یعنی از سیستم هموتالیسم تبعیت می کنند. در این قارچ ها، میسیلیوم ناشی از یک اسپور (spore)خودبارو بوده و قادر است به تنهایی اندام های باردهی تولید کند.
هموتالیسم بردو نوع است .
الف :هموتالیسم اولیه
ب : هموتالیسم ثانویه
در هموتالیسم اولیه ،میسیلیوم ناشی از یک اسپور دارای یک هسته میوزی ، ممکن است دستخوش یک مرحله ناجور هسته ای شدن (heterokaryosis) شود.ولذا چرخه جنسی ان کامل می گردد. نمونه بارز این سیستم در قارچ چینی (V.volvacea) شود و لذا چرخه جنسی ان کامل گردد. البته ، این نوع چرخه زندگی ، در برخی جمعیت های قارچ دکمه ای سفید هم بطور محدود مشاهده می شود.
در سیستم هموتالیسم ثانویه ، یک اسپور که خود حاوی دو هسته متفاوت و سازگار است ، می تواند یک شبکه میسیلیومی خودبارور تولید کند .این نوع هموتالیسم گاهی به نام هموتالیسم کاذب نیز نامیده می شود،نمونه بازر این نوع چرخه زندگی تقریبا در تمامی جمعیت های تجاری قارچ دکمه ای سفید و بیشتر جمعیت های وحشی این قارچ دیده می شود.
2. هتروتال ها
در حدود 90 % ار قارچ ها هتروتال هستند. این قارچ های از سیستم هتروتالیسم تبعیت می کنند . در این گونه میسیلیوم ناشی از یک اسپور قادر به تولید اندام باردهی نیست ، بلکه برای تکمیل چرخه جنسی ،تلاقی دو هیف ناشی از دو اسپور سازگار لازم است .این نوع چرخه زندگی یک وضعیت عمومی در بین قارچ های خوراکی است به طوری که در میان بسیاری از گونه های قارچ رایج است.برخی از جمعیت های قارچ دکمه ای سفید نیز از دسته هتروتال ها هستند.

3. آمفی تال ها :
آمفی تالیسم بدین مفهوم است که هردو حالت هتروتالیسم و هموتالیسم ثانویه در یک گونه دیده می شود. اصولا” 9 %از 500 گونه جنس agaricus از نوع آمفی تال هستند. قارچ دکمه ای سفید نمونه بارزی از یک گونه آمفی تال هستند.درحالی که بیشتر جمعیت های این قارچ ها دارای سیستم هموتالیسم ثانویه می باشد.دربرخی جمعیت ها ، به طور محدودهموتالیسم و هتروتالیسم اولیه نیز دیده می شود.لذا قارچ دکمه ای در اصل یک آمفی تال است. بایستی توجه داشت کلیه نژادهای هموتال ثانویه متعلق به Agaricus bisporus و نمونه های هتروتال متعلق به Agaricus burnettii می توانندبا یکدیگر آمیزش پیدا کنند و نتایج بارور تولید نمایند.

برای تهیه قارچ های نام برده شده در بالا نیاز به تجهیزات پرورش قارچ است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *