شناسایی اصول اصلی هوادهی درسالن های پرورش قارچ

هوادهی یا تهویه سالن ، روشی جهت خارج کردن co2 از سالن و وارد نمودن o2  به داخل سالن است در این روش  به وسیله هوای ازاد اکسیژن دار که دارای دمای پایین تر نیز هست به صورت تدریجی طی 3-2 روز دمای سالن و کمپوست را به پایین تر از 18 درجه سانتیگراد رسانده و اصطلاحا” عمل شوک دهی انجام می گیرد.

با استفاده از اصول درستی که در هوادهی انجام می گیرد سبب می شود تجهیزات پرورش قارچ که طیف گسترده ایی را شامل می شود در شرایط خوبی قرار گرفته و نتیجه ی خوبی در برداشته باشد و محصول نهایی بسیار با کیفیت خواهد بود از این رو رعایت کردن اصولی اصلی هوادهی در سالن های پرورش قارچ از اهمیت بالایی برخوردار است و ما سعی داریم در این مقاله به صورت تخصصی در مورد اصولی که در هوادهی سالن های قارچ باید رعایت شود برای شما اطلاعات مفیدی را ارائه دهیم با ما در ادامه ی این مقاله همراه باشید .

co2 از تنفس میسیلیوم قارچ ، باکتری ها و قارچ های رقیب به وجود می آیند.میزان co2  داخل سالن نبایداز مقدار 0.2 % تجاوز نماید، چرا که در صورت بالابودن مقدار آن ،اندام باردهی ظاهر نمی شود.

روش های هوادهی سالن های تولیدقارچ

الف) روش اول هوادهی :توسط دستگاههای مکنده انجام می شوداین دستگاه در قسمت بالای سالن و روبه روی راهروی مرکزی نصب می شود و هوای تازه گرم یا سرد ( دمای مورد نیاز) را بوسیله مکش داخل سالن هدایت نموده ودر نقطه مقابل از دریچه های انتهایی سالن هوای کربن دار خارج می شود و در آن با رطوبت مخلوط نشده و عمل تهویه انجام می شود این روش بدون کانال کشی انجام می شود و در آن هوا با رطوبت مخلوط نشده و عمل تهویه انجام می شود این روش ارزانترین روش هوادهی در سالن های قارچ است.

معایب  این روش در این است که رطوبت بستر قارچ قابل  کنترل نبوده و احتمال بروز خشکی بستر بسیار زیاد است .

ب) روش دوم هوادهی: استفاده از دستگاههای دمنده هوااست .این کار توسط یک کانال مرکزی انجام می گیرد و هوای تازه اکسیژن دار با دمای دلخواه می تواند داخل سالن پخش شده و بیشتر از نظر رطوبت و درجه حرارت به صورت یکنواخت کنترل می شود.

پ)روش سوم هوادهی : استفاده از دستگاه هواساز مرکزی است که توسط آن هوا به صورت کنترل شده وارد سالن می شود در این روش هوای تازه با هوای در گردش مخلوط شده و سپس توسط یک هواکش  از داخل سالن مکیده شده و به درون کانال های تنظیم کننده هوا وارد و از آنجا دراخل سالن کشت می شود. در این روش ، هوا می تواند به صورت دلخواه گرم یا سرد شود.در صورت بروز هرگونه مشکل در هوادهی مانندعدم وروداکسیژن به داخل ، یا عدم خروج co2 از دیچه سالن تاثیر منفی  روی محل ، زمان و شکل اندام باردهی قارچ خواهد داشت .در هوادهی زود هنگام ،اندام بادرهی قارچ ، در زیر خاک تشکیل شده و هوادهی دیر هنگام باعث ایجاد میسیلیوم شناور در سطح بستر می شود.در برخی از مواقع نیز پین ها به صورت سر سنجاقی باقی می ماند.

در هنگام هوادهی سالن های تولید قارچ اگر هوای تازه به صورت مناسب و در حد نیاز وارد سالن شده و میزان گاز کربنبک کاسته شود، در نتیجه اندام باردهی قارچ  به صورت یکنواخت رشد کرده و راندمان تولید نیز افزایش می یابد و بالعکس در صورت هوادهی زود هنگام ، رشد اندام های زایشی به صورت کامل انجام نشده و بستر از نظر قارچ دهی غیر یکنواخت خواهد بود.

در صورت تهویه زود تر از موعد و نیز خشک بودن سطح بستر ، معمولا” اندام های باردهی در حد فاصل بین خاک و کمپوست تشکیل می شود. چنانچه بلافاصله بعد از اتمام مرحله میسیلیوم رانی ، به یکباره دمای سالن کاهش یابد، تعدد قارچ ها روی بستر زیاد از حد خواهد بود و اندازه انها نیز کوچک خوهد ماند. در صورت تهویه کم و ساکن بودن هوا در داخل سالن ،قارچ ها تمایل بیشتری برای پخش اسپور و پشت باز شدن دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *