کمپوست قارچ

قارچ چگونه مواد غذایی را از کمپوست جذب می کند؟

که در اثر تبخیر از سطح قارچ، آب از سمت ریسه های موجود در کمپوست (هیف ها) به سمت کلاهک حرکت می نماید و با خود مواد غذایی را از کمپوست به سمت کلاهک می آورد. به همین دلیل است که تاکید می شود رطوبت نسبی سالن در حد 85% حفظ شود. در حالیکه قبل از تشکیل ته سنجاقی ها تاکید بر این است که رطوبت نسبی سالن در حد 95% نگه داری شود. رطوبت کمتر در سالن و حرکت آهسته هوا در آن، باعث تبخیر بیشتر آب از سطح قارچ شده و در نتیجه باعث جریان آب از سمت ریسه ها در کمپوست قارچ  به سمت کلاهک می شود.
شاید سوال شود پس هرچه رطوبت سالن کمتر و سرعت هوا بیشتر باشد، میزان تبخیر از سطح کلاهک بیشتر و سرعت حرکت آب از سمت کمپوست به سمت کلاهک بیشتر خواهد شد و رشد بیشتری کلاهک را به دنبال خواهد داشت. در حالیکه نمی توان این دلایل و نتیجه گیری را رد کرد، باید گوشزد نمود که اگر رطوبت نسبی سالن از 85% کمتر شود و سرعت حرکت هوای سالن نیز از 10 سانتی متر بر ثانیه بیشتر شود، عارضه فلسی شدن، پوست سوسماری، تو رفتگی مرکز کلاهک به سمت پایه و کاهش عملکرد را به دنبال خواهد داشت.
قارچاز طرفی اگر از زمان تشکیل ته سنجاقی ها تا آخرین برداشت قارچ از سالن، رطوبت نسبی بیشتر از 85% و سرعت هوا کمتر از 8 سانتی متر در ثانیه شود، علاوه بر کاهش سرعت حرکت آب و مواد غذایی از سمت کمپوست به سمت کلاهک و کاهش عملکرد، خطر آلودگی های باکتریایی را به دنبال خواهد داشت.
سالنداران با تجربه برای داشتن قارچهایی با کیفیت و عملکرد بالا و جلوگیری از آلودگی های باکتریایی، این مسائل را رعایت می کنند. معذالک زمانی محصول خوبی از رعایت این نکات عایدشان خواهد شد که رطوبت کمپوست در حد بهینه، یعنی 67 تا 72 درصد باشد. اگر رطوبت کمپوست کمتر از 67% باشد، علی رغم رعایت نکات فوق، به دلیل کمبود رطوبت در کمپوست، آب و مواد غذایی به راحتی به سمت قارچ حرکت نخواهند کرد و علی رغم حاصلخیزی و کیفیت خوب کمپوست، عملکرد مورد قبول حاصل نخواهد شد. در چنین حالتی حتی اگر سه و یا چهار فلاش هم از چنین کمپوستی قارچ برداشت شود، موقع تخلیه می بینیم که کمپوست مملو از میسلیوم های سفید و سالم می باشد و اگر بین انگشتان دست فشرده شود، کمپوست به هم نچسبیده و به راحتی از هم باز می شود. به علت رطوبت کم کمپوست در بدو ورود و یا تبخیر بیش از حد آب از کمپوست و عدم تامین آن توسط خاک پوششی، این کمپوست نتوانسته است پتانسیل خود را بروز دهد.ز
از طرف دیگر اگر رطوبت کمپوست در بدو ورود و یا در اثر سالنداری نامناسب به بیش از حد مود نیاز افزایش یابد، زه آب کمپوست در اثر نیروی ثقل به سمت زیرین بلوک منتقل و مواد غذایی محلول در آن از دسترس ریسه ها خارج خواهند شد. اصولا ریسه ها در کمپوستی خیلی مرطوب، به علت کمبود اکسیژن نمی توانند به خوبی نفوذ نمایند و از لابلای ذرات کمپوست مواد غذایی را جذب کنند. بهتر است کمپوست سازان محترم برای کمک به سالنداران، رطوبت کمپوست را در حد بهینه تنظیم نمایند. اصولا رطوبت کمپوست باید در بونکر و تا قبل از ورود به تونل پاستوریزاسیون تامین شود. اگر به دلایلی این مهم میسر نشد، می توان با آب تمیز و عاری از آلودگی در حین بلوکه زنی و قبل از مایه زنی، رطوبت آن را تامین نمود. بعد از ورود کمپوست به سالن، تنظیم رطوبت کمپوست به راحتی میسر نیست.

قارچ چگونه مواد غذایی را از کمپوست جذب می کند؟ کمپوست قارچ

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *