مدیریت تلفیقی در کنترل آفات و بیماری‌های قارچ دکمه‌ایی

پرورش قارچ دکمه ای نیاز به مراقبت بسیاری دارد که اگر این مراقبت ها صورت نگیرید باعث به وجود آمدن خسارت های اقتصادی جبران ناپذیری میشود. یکی از مهم ترین مواردی که برای همه ی پرورش دهندگان قارچ پیش می آید ، وجود آفات و حشرات است .این حشرات در همه ی سالن های پرورش قارچ وجود دارند و این یک امر طبیعی است ولی باید مراقبت هایی صورت گیرد تا این حشرات تکثیر نشوند. مراقبت از کمپوست قارچ دکمه ای راه های متفاوتی دارد که در ادامه مقاله برای شما بازگو خواهیم کرد.

راه های مقابله با آفات :

آفات و بیماریهای قارچ دکمه‌ایی یکی از عوامل مهم در کاهش سودآوری این صنعت می باشد. لذا در این مقاله با توجه به مضرات استفاده از سموم شیمیایی در کنترل بیماری‌ها به روش‌های مدیریت تلفیقی کنترل آفات وبیماری‌ها اشاره شده است.

یکی از روش‌های مقابله با آفات و بیماری‌ها، کاربرد مواد شیمیایی است که با توجه به تاثیر سریع آن بیشتر مورد توجه تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. به دلیل مضرات فراوان این روش از جمله آلوده شدن محیط زیست، تاثیرگذاری بر محصول، انتقال ماده شیمیایی به مصرف‌کننده و ایجاد مقاومت نسبت به ماده شیمیایی در آفات و بیماری‌ها، کشورهای پیشرفته مدیریت تلفیقی آفات و بیماری‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند.

در این راستا عوامل زیر می‌تواند قبل از استفاده از سموم شیمیایی مورد توجه قرار گیرد:

1-    نیروی انسانی

2-    مواد اولیه

3-    ادوات و تجهیزات

4-    مواد ضد عفونی‌کننده

5-    سموم شیمیایی

نیروی انسانی

نیروی انسانی در کنترل و مبارزه با آفات و بیماری‌ها از نقش ویژه‌ای برخوردار است. لذا در این رابطه باید آموزش‌های لازم به صورت مداوم و مکرر به کارکنان منتقل شود تا با روش‌های جدید آشنا گردند.رعایت نکات بهداشتی توسط کارکنان از موارد قابل توجه است که در صورت رعایت نکردن با مشکلات بزرگی مواجه میشوید.

مواد اولیه

توجه در استفاده از مواد اولیه مرغوب و عاری از آلودگی و استفاده از روش‌های ضد عفونی مانند ضدعفونی مواد اولیه با بخار آب از جمله روش‌های مناسب کنترل آفات و بیماری‌هاست.

ادوات و تجهیزات

تجهیزات تولید قارچ از موارد با اهمیت در پرورش قارچ می باشد.برای تهیه و خرید این تجهیزات نیاز به دقت و تجربه می باشد تا در زمان کاشت با مشکل آفات و حشرات مواجه نشوید. استفاده از ادوات و تجهیزات تمیز و ضدعفونی شده نیز یکی از روش‌های مهم در کنترل آفات و بیماری‌هاست. در این زمینه هم ضدعفونی نمودن با استفاده از بخار آب و یا مواد ضدعفونی‌کننده که آسیب کمتری بر محیط زیست و سلامت انسان داشته باشند(مانند استفاده از کلر) در اولویت قرار می‌گیرد. علاوه بر این استفاده از تجهیزاتی که ریسک شیوع بیماری‌ها در هنگام کشت را به حداقل ‌رسانده و یا در کاهش تکثیر و رشد آنها موثر هستند، از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است.

مواد ضد عفونی‌کننده

همانطوری که در بالا اشاره شد استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده ضعیف، با حداقل اثرات زیانبار بر محصول و محیط زیست قابل توجه است.

سموم شیمیایی

آخرین عاملی که در مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات و بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شود، استفاده از سموم شیمیایی با در نظر گرفتن احتیاط‌های لازم می‌باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *