مرگ ته سنجاقی ها

مرگ ته سنجاقی ها

سوال؛ چرا پین هد ها (ته سنجاقی ها) می میرند؟
جواب: اکثرا مرگ ته سنجاقی ها به خاطر آلودگی توسط باکتری سودوموناس تالاسی است. این باکتری همه جا هست. اگر قطرات آب روی ته سنجاقی ها بنشیند،قند های محلول در آب که در قارچ وجود دارد، در قطره آب جمع می شوند و باعث ترغیب رشد این باکتری می شود. جالب است که بدانید اگر یک باکتری تنها باشد، حتی اگر شرایط محیطی و غذا آماده باشد، جرات تکثیر پیدا نمی کند. مثل گرگ که وقتی تنها است، جرات حمله پیدا نمی کند، زوزه می کشد و گرگهای دیگر را صدا می زند. وقتی تعدادشان زیاد شد حمله می کنند.
خوب برگردیم سر موضوع باکتری سودوموناس تالاسی. قطره آب باعث می شود که باکتریها دور هم جمع شوند و جرات تکثیر پیدا کنند. عواملی که به تجمع باکتریها و مرگ ته سنجاقی ها کمک می کنند عبارتند از:
1 – در هر بار آبیاری ناگزیر آب روی ته سنجاقی ها می نشیند. باید بلافاصله پس از آبیاری با افزایش هوای ورودی به سالن، حداکثر ظرف 2 ساعت آب روی ته سنجاقی ها را تبخیر کرد. قطعا اگر آبیاری با آب کلر دار انجام شود،کلر باکتری کش است و احتمال آلودگی باکتریایی کاهش می یابد.
2 – آبیاری های مکرر باعث تشدید بروز این بیماری می شود. اگر به دلیل کم بودن ظرفیت نگهداری آب در خاک پوششی قارچ، و یا ضخامت کم آن، مجبور شوید دفعات آبیاری را افزایش دهید، این آبیاری مکرر شانس آلودگی را افزایش می دهد. در گروه ها می بینم که بعضی از دوستان روزی چند بار آبیاری پودری را توصیه می کنند. افزایش دفعات آبیاری شیوع لکه باکتریایی و همچنین مرگ ته سنجاقی ها را به دنبال خواهد داشت.
3 -کاهش سریع دمای سالن و تشکیل قطرات آب روی ته سنجاقی ها. اگر دمای سالن کاهش پیدا کند، رطوبت نسبی افزایش می یابد و در زمانی که رطوبت نسبی بالا است. با افزایش رطوبت نسبی در حد اشباع، قطرات آب روی قارچها تشکیل می شود،مثل شبنم که صبح زود روی سطوح صاف و برگها می نشیند.
4 – بالا بودن درجه حرارت کمپوست قارچ نیز باعث مردن ته سنجاقی ها می شود.
5 -همچنین حضور لاروهای بعضی از حشرات نیز ته سنجاقی ها را می کشد.
6 – ضخامت کم خاک پوششی نیز بی تاثیر در مرگ ته سنجاقی ها نیست

مرگ ته سنجاقی ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *