هزینه های پرورش قارچ خوراکی دکمه ای در ایران و مقایسه میزان تولید باکشورهای پیشرفته جهان

هزینه های پرورش قارچ خوراکی دکمه ای  در ایران و مقایسه میزان تولید باکشورهای پیشرفته جهان

به طور کلی پرورش قارچ با روش های متعدی انجامی پذیرد. بر حسب میزان سرمایه گذاری و استفاده از روش مکانیزه ،ثابت شده است که تولید آن بسیار مقرون به صرفه خواهد شد . جدا بودن فاز کمپوست سازی از فاز تولید قارچ ، ضروری به نظر می رسد.چرا که غیر پاستوریزه بودن محصول کمپوست فاز 1 ، باعث ورود حشرات و بیماری های و نیز کنه های قارچ  به سالن های تولید می شود و پرورش قارچ را به مخاطره می اندازد.

درحال حاضر تولید قارچ در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته ، از میزان تولید پایین تری نسبت به مواد اولیه برخوردار است ودرصد متوسط تولید بین 25-20%متغیر بوده و میزان تولیددر کشور های پیشرفته صنعتی دنیا به  نسبت کمپوست مصرفی  به صورت زیر طبقه بندی می شود:

درجه بندی میزان تولید قارچ مقدار
تولید عالی بیش از 35 درصد
تولید بسیار خوب 35-25 درصد
تولید خوب 22.5-25 درصد
تولید نسبتا” مطلوب 20-22.5 درصد
تولید ضعیف 13.5-17.5 درصد
تولید نامطلوب کمتر از 13.5 درصد

 

در کشورما ایران بیش از 2000 واحد تولید رسمی قارچ دارای مجوز و تعداد بسیار زیادی واحد غیر رسمی بدون مجوز فعالیت دارند که اکثر آنها مواد اولیه نظیر کمپوست و خاک پوششی را بصورت آماده خریداری می کنند. و فقط در فازسوم را در سالن های تولید انجام میدهند.چرا که احداث فاز کمپوست سازی  نیاز به مکان وسیع، هزینه زیاد و نیز علم فراوان داشته و ساخت  سایت کمپوست سازی برای کمتر از 15 سالن 25 تنی مقرون به صرفه نیست .

هزینه های ده گانه جهت تولید قارچ دکمه ای به شرح زیر است:

سود سرمایه ثابت 21.5 %
بسته بندی قارچ 16.5 %
برداشت محصول 15.5 %
حقوق کارکنان شرکت 13 %
هزینه کمپوست 12 %
هزینه انرژی 10 %
هزینه خاک پوششی 5.5 %
هزینه های پیش بینی نشده 3 %
هزینه بذر 2 %
هزینه سموم کمپوست 1 %
جمع کل 100 %

صنعت تولید قارچ در کشور ایران به نسبت کشور های اروپایی سابقه چندانی نداردو شروع آن حدودا” به سه دهه گذشته برمی گردد. این صنعت از ابتدای شروع تاکنون تحولات و نابسامانی های  قابل توجهی را داشته و گذرانده است. تا با توجه به شرایط تحریم  توانسته است  تجربیات مفید و سودمندی  را جهت ارتقای  سطح دانش فنی کسب نماید . به طوری که تولید در واحد سطح  را از 5 کیلوگرم  در سال 1370  به مرز 28 درصد در سال 1396 برساند . مهم ترین مزایا و دلایلی که تولید قارچ رادر کشور توجیه پذیر می سازد، در درجه اول استفاده از پسمانده های و ضایعات کشاورزی  و کود مرغی  به عنوان ماده اولیه تولید بستر کشت ، قابلیت کشت متراکم در چند طبقه، کشت در فضای بسته ، کشت در تمام فصول سال ، برداشت 8-6 دوره در سال ، مصرف کمتر آب در مقایسه  با تولید  سایر محصولات کشاورزی  واز همه مهمتر ارزش بالای غذایی و دارویی از مزیتهای دیگر این محصول کشاورزی است .

با توجه به روند رشد جمعیت و کمبود مواد غذایی استفاده از فناوری های نوین   یکی دیگر از راههای تامین غذا خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *