پرورش قارچ خوراکی در منزل

مراحل پرورش قارچ در منزل با استفاده از کمپوست بلوک پاستوریزه و بذر خورده:

  1. در ابتدا سالن پرورش قارچ خانگی را که معمولا از فضای پارکینگ و یا زیرزمین استفاده می شود را برای پرورش آماده می کنیم آماده سازی شامل ب) قفسه بندی سالن با توجه به طول و عرضت) نصب و راه اندازی رطوبت ساز ، بخاری ، کولر آبی یا گازی ، کانال های تهویه هوا
  2. ث) شستشو و ضد عفونی سالن با استفاده از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی
  3. پ) تعبیه پیش سالن
  4. الف) عایق بندی کف و دیواره های سالن
  5. تحقیق و بررسی و شناسایی تولید کنندگان برتر مواد اولیه (کمپوست و خاک پوششی) و عقد قرارداد و سفارش ، تحویل و حمل و نقل مناسب به محل پرورش
  6. قبل از ورود کمپوست در فصول سرد به سالن باید دمای سالن را در محدوده دمایی 25 درجه سانتیگراد حفظ نماییم تا زمان ورود کمپوست به سالن دچار شوک دمایی در اثر دمای پایین سالن نشود، و روند رشد ریسه کند نگردد . با ورود کمپوست ابتدا بلوک های پاستوریزه شده و بذر خورده را در کنار یکدیگر برروی سطح قفسه هایی که از قبل آماده شده است ، قرارداده و نایلون روی سطح رویی بلوک ها را بریده و برداشته ، ولی در قسمت های کناری کمپوست برش کمتری داده می شود، تا تمامی قسمت های بستر کشت به صورت یکسان بستر سازی و جهت خاکدهی یکنواخت آماده باشد. با استفاده از کمپوست چند بلوک اضافی فضای خالی بین بلوک ها را پر نموده تا همه سطح کمپوست به طور کامل کوبیده و صاف گردد. در هر متر مربع 80 کیلو گرم کمپوست به طور استاندارد قرار خواهد گرفت . سپس روی کل بستر را بارزونامه یا پلاستیک بسته به میزان رطوبت کمپوست و فصل بپوشانید. در تابستان بهتر است که روی بستر با استفاده از روزنامه پوشانده شود وبا آبیاری سبک سطح روزنامه ها را مرطوب نگدارید . تامین دمای 25 -24 درجه سانتیگراد و رطوبت 80-70 درصد شرایط مناسبی را برای میسیلیوم بوجود می آورد . با گردش هوای سالن در سالن (سیرکوله کردن)با استفاده از رطوبت ساز میزان دی اکسید کربن سالن هم در حد بهینه ای قرار می گیرد . کانال های گردش هوایی که در طول سالن تعبیه گردیده است موجب می شود که با گردش هوای مناسب شرایط تمامی طبقات یکسان باشد. شرایط به مدت 15 روز حفظ می گردد، تا دوره اسپان ران به پایان برسد سپس روزنامه یا نایلون سطح کمپوست را جمع آوری نموده و چنانچه در سطح کمپوست کمی خیسی یا قطرات آب باشد ، با هواد دهی سطح کمپوست را خشک نمایید.
  7. اکنون با خاک پاستوریزه مرغوب که حاوی رطوبت 70-60 درصد ، سطح بلوک ها را یه قطر چهار تا چهار و نیم سانتیمتر پوشانده و سعی می شود خاک به صورت یکسان و یکنواخت بروی بستر پخش شود ومجددا” سطح خاکدهی شده با نایلون و یا روزنامه پوشانده می شوددقت کنید سطح خاک کوبیده نشود و بصورت دانه بندی باشد و دمای کمپوست بین 25-24 درجه سانتیگراد حفظ شود . بعد از روز سوم خاکدهی ، آبیاری شروع می شود. هر روز نایلون ها را جمع نموده و به ازای هر متر مربع یک لیتر آب اسپری می شود و تا بعد از روز هفتم خاکدهی ، در بعضی از نقاط که ارتفاع خاک کمتر بوده است ، ریسه ها نمایان می شود و تا روز نهم یا دهم حدودا” شصت تا هفتاددرصد سطح خاک یا بستر کشت سفید می شود.
  8. در این مرحله باید با هوادهی ، دمای بلوک ها را از 24 درجه سانتیگراد به 19-16 درجه به تدریج (در مدت حداقل 48 ساعت) کاهش داد. رطوبت 92 درصد و اکسیژن کافی و مراقبت خوب ، تاثیر بسزایی در محصول دهی دارد. اکنون باید آبیاری قطع گردد و وتا قبل از مرحله (سرپین و نخودی)آبیاری انجام نمی شود. بعد ازآنکه قارچ ها کمی رشد کردند ، هر روز مثل روزهای قبل (یک لیتر در متر مربع)آبیاری نموده و تا موقع برداشت قارچ ها ، هر 4-3 روز یک بار آبیاری انجام می گیرد . د رهنگام برداشت به ازای مقدار قارچ برداشت شده همان مقدار آبیاری نیاز می باشد. سه روز بعد از برداشت اول ، مجددا” قارچ های ریز شروع به رشد می کنند و کم کم برداشت دوم شروع می شود بعد از برداشت دوم بتدریج میزان قارچ دهی کمتر می شود تا دوره قارچ دهی 21 روزه کامل شود ، سپس باید تمام بلوک ها از سالن خارج کرده و سالن را شستو و ضدعفونی نموده و برای دوره جدید آماده شد.

 

نکات مهم جهت تولید موفق قارچ در منزل:

الف ) اگر دمای کمپوست تا 25 روز اول (ریسه دوانی در کمپوست و خاک) از مرز 25 درجه سانتیگراد گذشت ، سطح کمپوست که با استفاده از نایلون و یا روزنامه پوشانده شده است را همچنان پوشانده نگه داشته و دستگاه هواساز را  روشن نموده  تا دما با ورود هوای سرد به 25 درجه سانتیگراد تقلیل یابد و سپس از ورود هوای تاز به مقدار زیاد جلوگیری می شود در صورتی که پوشش روی کمپوست جهت تقلیل هوا برداشته شود در اثر جریان هوا ریسه های سطح بستر از بین می رود و تاثیر نامطوب زیادی در باردهی سالن خواهد داشت .

ب) در هنگام مرطوب نمودن روزنامه از سر آبپاش های مخصوص استفاده شود تا بیش از اندازه آبپاشی نشود و آب به کمپوست نفوذ نکند در صورت نفوذ آب به کمپوست ، رنگ کمپوست سیاه شده و ریسه های از بین رفته و محصولی بدست نمی آید.

پ) هنگام هوادهی   برای پائین آوردن دما دویا سه روز به طول می انجامد که دما به 18 درجه سانتیگراد برسد درصورت هوادهی در کمتر از مدت ذکر شده تعداد پین های رشد کرده در بستر بیش از ظرفیت بستر خواهد شد که منجر به پین مردگی و کاهش باردهی می شود در صورت طولانی شدن هوادهی نیز ریسه ها رشد رویشی مطلوبی نداشته و ضخیم می گردد که در نتیجه تعداد پین تشکیل شده کاهش می یابد و باردهی کاهش می یابد.

ت) برای تامین رطوبت سالن می توان دیوارها و کف سالن را آبپاشی نمود ویا از دستگاه رطوبت ساز استفاده کرد.

ث) برداشت قارچ از بستر بصورتی انجام شود که به قارچ های مجاور صدمه ای وارد نشود وبهتر است کلاهک قارچ با دو انگشت گرفته و کمی به پایین فشار داده و حدودا” چهل و پنج درجه سانتیگراد چرخانده شود دقت شود در حین قارچ چینی سطح بستر کشت بهم نخورد تا برداشت خوبی انجام شود.

تولید قارچ در منزل:

تولید قارچ در منزل کار بسیار مشکلی است که هر کسی نمیتواند از پس آن بربیاید.درست است که پرورش قارچ به عنوان کارهای ساده عنوان شده است ولی کاری است بسیار حساس که اگر تجربه کاغی نداشته باشید ممکن است با خسارات مالی و اقتصادی بزرگی رو به رو شوید.

با این حال پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد تولید قارچ در منزل را دارید از مقادیر کم شروع کنیدتا تجربه کسب کنید.و دچار مشکل نشوید.و برای خرید تجهیزات پرورش قارچ دقت کافی را داشته باشید. همچنین برای راه اندازی تولید قارچ نیازمند اطلاعاتی در این زمینه هستید که با خواندن مقالات ما میتوانید به این اطلاعات دست یابید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *