روش های مختلف پرورش قارچ های  براساس نوع بستر

روش های مختلف پرورش قارچ های خوراکی براساس نوع بستر

به چهار روش زیر تقسیم می شوند:

الف) روش قفسه ای

ب) روش جعبه ای

پ) روش بلوکی

ت)روش کیسه ای

الف روش قفسه ای :

روش قفسه ای به علت راندمان تولید بالا و استفاده حداکثری از حجم سالن و نیز تسهیل در کار پرورش ، از رایج ترین روش ها به شمار می رود در این روش جنس قفسه های از آلومینیوم ، لوله های گالوانیزه یا آهنی و همچنین تسمه های  آبکاری شده

استفاده می شود.

عرض قفسه ها ها بسته به عرض سالن بین 160-140 سانتیمتر و عرض راهرو ها اصلی بین 120-100 سانتیمتر و راهروهای کناری نیز بین 80-50 سانتیمتر  متغیر است فاصله بین طبقات بسته به ارتفاع سالن بین 80-60سانتیمتر  وتعداد ان هم بین 6-4 طبق می باشد

در این روش روی طبقات قفسه های با پلاستیک  پوشانده و بروی آن کمپوست بذر زنی شده را به ارتفاع 40-20 سانتیمتر قرارداده و بعد از تسطیح فشردن و کوباندن کمپوست ،روی آن را نیز با پلاستیک پوشانده و به تعداد مورد نیاز حفره کوچک ایجاد می شود تا تنفس کمپوست با مشکل مواجه نشوداز معایب این روش این مسئله است که در بروز افت ،احتمال خسارت به جاهای مختلف بستر در حد بالایی وجود دارد.

ب) روش جعبه ای

روش جعبه ای برای اولین بار در سال 1936 توسط سیندن در آمریکا برای قارچ دکمه ای انجام پذیرفت در این روش بستر کشت متحرک بوده و جعبه ها به صورت شطرنجی روی هم قرار می گیرندتا هوادهی داخل آن ها به راحتی انجام پذیرد.

از محاسن این روش می توان به  پاستوریزاسیون آسان و نیز سهولت پرکردن جعبه ها، تخلیه و همچنین بذر آنها اشاره کرد که به صورت مکانیزه نیز قابل انجام است.

از معایب این روش که جعبه های چوبی در اثر فشار و جابجایی شکسته می شوندو تمیز کردن و ضدعفونی کردن انها بدلیل چوبی بودن کار دشواری است.

ج) روش کیسه ای:

این روش یکی از ساده ترین روش های پرورش قارچ است که در کشور ما طرفداران زیادی دارد . البته باید گفت با توجه به آب و هوا و شرایط محیطی کشور ، همین روش بهترین روش موجود است.

کاشت قارچ در روش کیسه ای به این صورت است که کیسه هایی را از قبل آماده میکنند بعد کمپوست قارچ را با بذر مخلوط می نمایند و درون کیسه ها میریزند. البته وزن این کیسه نباید بیشتر از 13 تا 14 کیلوگرم باشد.

عیبی که این روش کاشت قارچ دارد این است که از فضای موجود به طور کامل بهره برداری نمیشود.

د) روش بلوکی:

در این روش نیز کمپوست های آماده شده توسط دستگاه به بلوک ها مکعب شکل ریخته میشوند سپس کارگران بذر را با این کمپوست مخلوط میکنند. بعد از این مرحله بلوک ها آماده میشوند و به همان صورت وارد بازار میشوند تا با استفاده از تجهیزات پرورش قارچ و مراقبت و نگهداری قارچ به عمل بیاید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *