عوامل ایجاد کننده بیماری های فیزیولوژیک در قارچ دکمه ای سفید

کنترل و مدیریت آفات و بیماری های در پرورش قارچ دگمه ای سفید  بدلیل اثر آفات و بیماری ها بر میزان و کیفیت محصول  ضروری است  شناخت عوامل ایجاد کننده بیماری ها کمک شایانی در مدیریت آفات و بیماری ها می نماید.

علایم ایجاد کننده آفات و بیماری ها در پرورش قارچ  به دوعامل عمده بستگی دارد:

  • عامل ایجاد کننده اختلال
  • مرحله از پرورش قارچ که در آن اختلال ظاهر شده و توسعه پیدا می کند.

عامل ایجاد کننده اختلال

بدلیل  همیشه بودن و ماندگاری عوامل زنده و بدلیل اینکه این عوامل سوددهی اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می دهند پرورش دهندگان معمولا به آن عوامل اهمیت بیشتری می دهند. شناسایی برخی از عوامل زنده ایجاد کننده اختلال آسان است .اما صرفنظر از عوامل ایجاد کننده اختلالات علائم ممکن است شبیه هم بوده و نتبچه برهمکنش برخی از عوامل ایجاد کنننده زنده و غیر زنده باشد. شناسایی دقیق عامل ایجاد کننده اختلال ضروری است . چرا که با شناسایی درست این عامل می توان راهکار م دیریتی درستی را برای رفع ان پیدا نمود . عوامل غیر زنده از لحاظ وقوع اتفاقی بوده و توجیه رخدادآنها دشوارتر است .در برخی ار مواقع خسارتی که توسط عوامل غیر زنده ایجاد می شود به اندازه عوامل زنده است . مثلا” مقادیر بالای گاز کربنیک در مرحله قبل از رفتن به پین و زمانی که قارچ در مرحله پین دهی با شد . یا آلودگی سمی ناشی از کارخانجات مجاور فارم که موجب تغییر رنگ قارچ می شود.

علایم مرتبط با مرحله پرورش قارچ خوراکی 

رشد قارچ دارای چندین مرحله مشخص و متمایز ازهم است و اغلب ظهور علایم ناهنجاری به مرحله ای از رشد ، که قارچ در ان قراردارد وابسته است . اولین مرحله بحرانی ،تلقیح میسیلیوم سالم قارچ خوراکی به داخل کمپوست است که در شرایط طبیعی رشد سریع مسیلیوم قارچ خوراکی را درپی خواهد داشت و پس از گذشت مدت زمانی  تمامی قسمت های کمپوست توسط میسیلیوم قارچ اشغال خواهد شد. در مرحله بعد باددادن خاک پوششی  به کمپوست ، اندام های اولیه باردهی تولید می شود. بلافاصله پس از اینکه خاک پوششی مورد استفاده قرار گیرد ،میسیلوم قارچ خوراکی متحمل یکسری تغییرات فیزیولوژیکی و مورفورلوژیکی گشته و سرانجام در نتیجه این تغییرات اندام های باردهی ظهور خواهد نمود که آن را به عنوان قارچ می شناسیم .

عواملی که رشد میسیلیوم قارچ را تحت تاثیر خود قرارمی دهند اغلب منجربه نواحی فاقد قارچ خوراکی (یا کمپوستی که بمیزان پایینی توسط میسیلیوم قارچ خوراکی کلونیزه شده است) می شوند. در سطح میکروسکوپی اولین شاخص تشکیل اندام باردهی قارچ خوراکی تجمع میسیلیوم قارچ بر روی یا نزدیک  به سطح خاک پوششی است  عوامل محرکی که تولید قارچ را تحریک می کنند ممکن است متعدد باشند.تمایز و شکل گیری اندام باردهی بصورت  یک قارچ بالغ پس از مرحله رشد سریع سلول ها رخ می دهد و در صورتیکه اختلالی در آن ایجاد نشود منجر به تولید قارچی با کیفیت عالی می شود . هنگامی که شروع تولید اندام باردهی آغاز شد هر دودسته عوامل زنده و غیر زنده می توانندمنجر به بروز علایم اختلال و ناهنجاری بشوند.

هرگونه اختلال در رشد طبیعی محصول منجر به بروز علایمی می شود که برای پرورش دهند قابل تشخیص است به نوان مثال رشد ضعیف یا تکه تکه میسیلیوم هنگام دادن خاک پوششی مشخص خواهد شد اختلالاتی که پس از تشکیل پین در قارچ و قارچ های بالغ نشده  بروز می کندمنجر به تغییر شکل اندام باردهی می شود سطح کلاهک هر دوقارچ بالغ و نابالغ می تواند لکه دار شود . در بسیاری از موارد این علایم قابل تشخیص هستند و اطلاعات لازم در مورد زمانی که این مشکل ایجاد شده را در اختیار قرار می دهن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *